لینک های دسترسی

Breaking News

داعش خبر کشته شدن حافظ سعید را رد کرد


حافظ سعید که تبعۀ پاکستان است، سال گذشته از طالبان بریده و به داعش پیوست
حافظ سعید که تبعۀ پاکستان است، سال گذشته از طالبان بریده و به داعش پیوست

گروه دولت اسلامی یا داعش روز دوشنبه با نشر نوار صوتی منسوب به حافظ سعید سرکردۀ آن گروه در افغانستان، گزارش های مبنی بر کشته شدن سعید را رد کرد.

پیام صوتی سعید درست دو روز پس از آن در انترنت نشر شد که ریاست امنیت ملی افغانستان از کشته شدن حافظ سعید در اثر حملۀ طیارۀ بی پیلوت ناتو خبر داد.

صحت پیام صوتی سرکردۀ گروه داعش در افغانستان تا کنون مستقلانه تایید نشده است. همچنان ادعای ریاست امنیت ملی افغانستان مبنی بر کشته شدن وی نیز تایید نشدهاست.

حافظ سعید که تبعۀ پاکستان است، سال گذشته از صفوف طالبان جدا شد و با گروه دولت اسلامی بیعت کرد، به گفتۀ مقام های افغان در ولسوالی اچین ننگرهار کشته شده است.

این ولسوالی از چند روز به اینسو صحنۀ درگیری شدید میان جنگجویان داعش و طالبان بوده است که در اثر آن شمار زیاد باشندگان ولسوالی بیجا شده اند.

نیاز شدید به کمک

اکنون با آنکه درگیری میان طالبان و جنگجویان وابسته به داعش در ولسوالی اچین تا حدی فروکش کرده است، هنوز هم ساکنان این ولسوالی گروه گروه خانه و روستای شان را ترک گفته و به جاهای دیگر پناه می برند.

باشندگان درۀ مامند بیشترین زیان را از این رویداد تحمل کرده و کم و بیش ۳۰۰ خانوادۀ بیجاشده از این ساحه مدعی اند که به ساده ترین امکانات زندگی دسترسی نداشته و چیزی برای خوراک ندارند.

آنان همچنان می گویند که جنگجویان داعش خانه های ساکنانی را به آتش کشیده اند که به حمایت طالبان سلاح برداشته و بر ضد تندروان داعش جنگیده اند.

اکنون جنگ در ساحه متوقف شده است، اما گروهی که ادعا دارد وابسته به داعش است در درۀ مامند مسلط است. همین سان در ساحۀ پندولا در ولسوالی اچین نیروهای دولتی افغانستان حضور نداشته و جنگجویان داعش و طالبان در آنجا حاکم اند.

پولیس محلی که در پوسته های اطراف این ساحات مستقر اند در حال آماده باش استند، اما تا هنوز با مخالفان درگیر نشده اند.

عدم توزیع کمکها

شماری از خانواده های بیجا شده می گویند که هنگام ترک منازل شان پول کرایۀ موتر را نداشته اند تا کم از کم اقلام ضروری روزمره را از خانه بردارند. آنان می گویند که فاصلۀ چندین کیلومتر را پای پیاده پیموده اند.

تا هنوز گزارش کشتار مردم محلی مستقلانه تایید نشده است، اما برخی از باشندگان محل می گویند که اجساد شماری از باشندگان محل هنوز هم در میدان جنگ باقی مانده است.

ملک اسلم ولسوال اچین به صدای امریکا گفت که هر دو گروه – طالبان و داعش – تا هنوز به مقر ولسوالی نزدیک نشده است. او افزود که شمار بیجاشدگان ساحات درگیر جنگ شاید حدود ۱۰۰۰ نفر باشد.

برخی از بیجاشدگان به امید یافتن کمک های دولت در برابر ساختمان ولسوالی تجمع کرده اند، اما تا حال با آنان مساعدت صورت نگرفته است.

مقام های محلی روز گذشته اعلان کردند که برای پاکسازی اچین از وجود داعش و طالبان عملیات را آغاز کرده اند، اما تا زمان تهیۀ این گزارش هیچگونه نشانۀ عملیات تصفیوی در ساحه به نظر نمی رسد.

XS
SM
MD
LG