لینک های دسترسی

Breaking News

جاپان، بریتانیا و ایتالیا مشترکاً طیاره‌های جنگی تولید می‌کنند


 پایگاه نیروی هوایی سلطنتی در شرق انگلستان
پایگاه نیروی هوایی سلطنتی در شرق انگلستان

بریتانیا، ایتالیا و جاپان روز جمعه نهم دسمبر (۱۸ قوس) اعلام کردند که به طور مشترک نسل جدیدی از طیاره‌های جنگی را انکشاف خواهند داد که به گفتهٔ ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا متضمن امنیت ملی و حفاظت از هزاران شغل خواهد بود.

"برنامه هوایی رزمی جهانی" قرار است اولین جنگنده‌های خود را تا سال ۲۰۳۵ تولید کند که قابلیت گریز از رادار را داشته و مجهز با فناوری‌های پیشرفته خواهد بود.

در یک بیانیه‌ای مشترک، سه کشور اعلام کردند که این پروژه در زمانی که "تهدیدها و تجاوزات در سراسر جهان در حال افزایش است"، "قابلیت نظامی پیشرفته و مزیت فناوری ما را تسریع خواهد کرد".

در بیانیه آمده است که هدف این برنامه تا سال ۲۰۳۵ ساخت جنگنده‌هایی است که در برابر رادار نفوذ پذیر باشد و بتواند با و یا بدون خدمه کار کند و ویژگی‌هایی از جمله تسلیحات لایزری و کابین مجازی داشته باشد.

در حال حاضر این سه کشور به جنگنده‌های نسل پنجم اف-۳۵ ساخت امریکا متکی استند.

آقای سوناک در بازدید از پایگاه نیروی هوایی سلطنتی در شرق انگلستان به خبرنگاران گفت: "ما یکی از معدود کشورهایی در جهان هستیم که توانایی ساخت جنگنده‌های با فناوری پیشرفته را داریم."

او گفت: "این مهم است زیرا به این معنی است که ما می‌توانیم کشور را از تهدیدات جدیدی که با آن مواجه هستیم مصون نگه داریم."

صدراعظم بریتانیا افزود: " [این پروژه] میلیاردها دالر به اقتصاد ما اضافه می‌کند ... و برای شهرت بین‌المللی ما نیز مفید است."

اما مقامات در توکیو تاکید کردند که جاپان به اتحاد نظامی نزدیک خود با واشنگتن متعهد باقی خواهد ماند.

وزارت دفاع جاپان در بیانیهٔ مشترک با وزارت دفاع امریکا از این پروژه حمایت کرده اند.

آلمان و اسپانیا نیز برای ساخت نسل جدید جنگنده‌ها به فرانسه ملحق شده در حالیکه ایالات متحده، چین و روسیه برنامه‌های جداگانه برای توسعه این جنگنده‌ها دارند.

این در حالی است که ایالات متحده روز جمعه دوم نومبر (۱۱ قوس) با رونمایی بم افگن جدید بی-۲۱ ریدر (B-21 Raider)، عصر جدیدی را در تاریخچه ساخت طیاره‌های جنگی خود گشود.

بمب‌افکن بی-۲۱ قابلیت گریز از رادار را داشته و به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند تا نیم‌قرن آینده نیاز‌های اردوی امریکا را تامین کند.

این بمب‌افکن را که شرکت نورتروپ گرومن ساخته است، توان پرواز بین قاره‌ای و حمل تسلیحات هسته‌ای و انواع میزایل‌های کروز را دارد. این بمب‌افکن همچنین می‌تواند بدون پیلوت پرواز کند و حتا می‌تواند از راه دور هدایت شود.

شرکت نورتروپ گرومن اعلام کرده است که این طیاره در ساختار، قابلیت تبدیل شدن به هواپیمای نسل ششم را دارد و می‌تواند با سلاح‌های پیشرفته نیم‌قرن آینده مطابقت پیدا کند.

XS
SM
MD
LG