لینک های دسترسی

Breaking News

کابلوف: به رسمیت‌شناختن طالبان با ایجاد حکومت فراگیر محقق خواهد شد


ضمیر کابلوف، نمایندۀ رییس جمهور روسیه برای افغانستان می‌گوید که به رسمیت‌شناختن حکومت طالبان زمانی به بک "امکان واقعی مبدل" خواهد شد که به خواست جامعه جهانی برای "یک ساختار سیاسی فراگیر" توجه کند.

کابلوف به تازگی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی ترکیه که دیروز پنجشنبه ۱۲ اکتوبر (۲۰ میزان) نشر شد، گفته است که ساختار سیاسی فراگیر به حل مشکلات دیگر از جمله مسایل حقوق بشر، تضمین حقوق دختران و زنان و در نهایت زمینه سازی برای روند به رسمیت شناختن بین‌المللی طالبان کمک خواهد کرد.

او تاکید کرده است که به رسمیت شناختن برای هر کشوری که خواهان توسعه روابط عادی با سایر اعضای جامعه جهانی است، مهم می‌باشد و حکومت طالبان نیز در این راستا گام‌های لازم را بردارد.

به گفتۀ این دپلومات ارشد روسی، اقوام تاجیک، هزاره، اوزبیک و ترکمن در مجموع بیش از نیمی از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند و باید از حق رای و مشارکت در انتخابات کشور شان برخوردار باشند.

کابلوف گفته است که روسیه به طالبان دیکته نمی‌کند که "چه کسی و چه زمانی باید در حکومت حضور داشته باشند"، اما این اصل شمولیت برای تبدیل شدن افغانستان به یک "دولت سنتی عادی" مهم است.

کابلوف با تاکید بر اینکه روسیه بیشتر از شمولیت قومی که طالبان بر آن اصرار دارند، نگران فراگیری سیاسی است، گفت: "این بدان معنا نیست که روسیه اصرار دارد دولتمردان فراری افغان را در رهبری افغانستان بگنجاند. آنها قبلاً انتخاب خود را انجام داده اند. بگذارید مردم افغانستان در مورد آنها نتیجه گیری کنند".

کابلوف ابراز امیدواری کرده است که تغییرات در حیات سیاسی افغانستان، به ویژه ایجاد یک حکومت فراگیر و حل مسایل حقوق بشر، در کمتر از ۲۵ سال آینده ایجاد شود.

او گفته است: "آگاهی سیاسی مقامات فعلی افغانستان در حال تکامل است. بله، کندتر از آنچه ما بخصوص ناظران خارجی بخواهیم اتفاق می‌افتد، اما پیشرفت ناگزیر خواهد بود زیرا منطق توسعه هر کشوری از جمله افغانستان وجود دارد".

اظهارات این دپلومات ارشد روسی در حالی است که پیش از این بارها طالبان حکومت شان را فراگیر خوانده و خواستار عدم مداخله کشورها در این خصوص شده اند.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تاریخ ۲۹ سپتمبر (هفتم میزان) در نشست فارمت مسکو، دلیل اصلی فروپاشی نظام جمهوری را نادیده گرفتن واقعیت‌های سیاسی و ارزش‌های اجتماعی افغانستان خواند.

او گفت: "ما از تمام کشورها به ویژه کشورهای منطقه و همسایۀ خود تقاضا داریم، طوری که ما برای بنیاد حکومتداری به دیگران نسخه ارایه نمی‌کنیم، آنان نیز به جای ارایه نسخه در رابطه به اساس حکومتداری افغانستان با امارت اسلامی [حکومت طالبان] در هر بخشی کار رسمی را آغاز کنند."

به گفتۀ سرپرست وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان، بر اساس تجارب علمی و عملی، ریشه اصلی بحران افغانستان در رابطه به مسایل داخلی، تطبیق نسخه‌ها و مودل‌های خارجی بود که جغرافیه، تاریخ، فرهنگ و ارزش‌های دینی افغان‌ها در آنها نادیده گرفته شده بود.

طالبان بیش از دو سال است که بار دیگر بر افغانستان مسلط شده اند، اما با وجود برخی تعاملات منطقه‌ای و جهانی، هنوز هیچ کشور و یا سازمان بین‌المللی حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

قطع روابط با گروه‌های تروریستی، ایجاد حکومت فراگیر، رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها از جمله پیش‌شرط‌ های جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان گفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG