لینک های دسترسی

Breaking News

تجلیل از هفتۀ شهید؛ 'گشت‌زنی افراد مسلح و فیرهای هوایی منع است'


در آستانۀ تجلیل از هفتۀ شهید در افغانستان، وزارت داخلۀ این کشور به افرادی که به بهانۀ گرامی‌داشت از این مراسم هرج و مرج برپا می‌کنند، هشدار داد.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت هفتم سپتمبر (۱۷ سنبله) به خبرنگاران گفت که مراسم تجلیل از هفتۀ شهید باید در فضای آرام و بدون اخلال نظم عامه برگزار گردد.

او افزود: "افراد و گروه‌هایی که خواسته باشند تحت نام هفتۀ شهید دست به اعمالی بزنند که این اعمال شان روان مردم یا امنیت فزیکی و روانی مردم ما را به مخاطره بیندازند، به نیروهای امنیتی وظیفه سپرده شده که با این افراد برخورد جدی بکنند."

همچنان آقای آرین افزود که گشت‌زنی‌های افراد مسلح و شلیک‌های هوایی به بهانۀ تجلیل از روز و هفتۀ شهید منع است و متخلفین مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

در همین حال، کمیسیون برگزاری مراسم بزرگداشت از هفته شهید استفاده از یونیفورم نظامی و سلاح را منع و تاکید کرده است که موترهای شیشه‌ سیاه، بی‌اسناد، بی‌پلیت، تغییر رنگ و غیرقانونی، اجازه تردد را ندارند و در صورت تخطی از این مقررات، وسایط متذکره ضبط خواهد شد.

همچنان در اعلامیۀ این کمیسیون آمده است: "افراد حق ندارند، با شکل‌دهی کاروان‌ها نظم جاده را برهم زنند و سبب شوند جريان ترافيک جاده‌ها مسدود شود. استفاده از وسایط دولتی در کاروان‌ها اکیداً ممنوع بوده و استفاده‌کنند‌گان مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند."

احمدولی مسعود، رییس بنیاد "شهید احمدشاه مسعود" نیز گفت که برنامه‌های اهدای خون، کمک به نیازمندان و برخی اقدامات رسمی دیگر برای تجلیل از ۱۸ سنبله – سالروز ترور احمدشاه مسعود – روی دست است.

آقای مسعود بر حفظ فضای آرامش و نظم عامه تاکید کرد و گفت که تجلیل کنندگان نباید سبب آزار و اذیت مردم شوند.

او از هواداران احمدشاه مسعود نیز خواست که جلو افراد استفاده‌جو و اخلال‌گر را بگیرند و نگذارند که نظم عامه را برهم زنند.

قرار است که فردا ۱۸ سنبله از نزدهمین سالیاد ترور احمدشاه مسعود تجلیل شود.

سال گذشته وزارت داخلۀ افغانستان گفت که در نتیجۀ شلیک‌های هوایی کاروان‌های گشت‌زنی هواداران مسعود، دو نفر کشته شدند. این وزارت ۱۳۸ نفر را سال پار به اتهام اخلال نظم عامه بازداشت کرد.

XS
SM
MD
LG