لینک های دسترسی

Breaking News

ایران در صدر آجندای سفر وزیر خارجۀ امریکا به شرق میانه


مایک پامپئو، وزیر خارجۀ جدید ایالات متحده، روز شنبه پس از سفر به بروکسل، به عربستان سعودی سفر کرد و پس از آن به اسرائیل و اردن، سفر خواهد کرد.

انتظار می رود که بحث آقای پامپئو با رهبران عربستان سعودی، اسرائیل و اردن در مورد ایران و فعالیت های آن کشور در شرق میانه متمرکز باشد.

این دیپلومات ارشد امریکایی که تازه به کار خود آغاز کرده است، روز جمعه گفت که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده تا حال تصمیم نگرفته است که آیا از توافق هسته ای ایران، خارج شود یا خیر.

اما آقای پامپئو گفت که اگر به مشکلات توافق هسته ای ایران، رسیدگی نشود، رئیس جمهور ترمپ احتمالاً در ماه می سال جاری از این توافق بیرون شود.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که در جریان نشست وزیران خارجۀ ناتو در بروکسل، مشکل توافق هسته ای با ایران را برای همتایان خود بیان داشت و این موضوع در صدر گفتگو هایش باعربستان سعودی، اسرائیل و اردن نیز خواهد بود.

جیم متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز روز پنجشنبه گفت که امریکا در مورد اینکه آیا از توافق هسته ای با ایران که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، خارج شود یا خیر،تا حال تصمیم نگرفته است.

آقای ترمپ تا تاریخ ۱۲ می سال روان میلادی تصمیم خواهد گرفت که آیا توافق هسته ای با ایران حفظ شود یا هم بار دیگر تعزیرات اقتصادی بر آن کشور وضع شود.

لغو توافق هسته ای ایران از جمله موضوعات عمدۀ بود که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در جریان مبارزات انتخاباتی اش بر آن، تاکید می کرد.

توافق هسته ای ایران به تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۱۵ میان ایران و گروه پنج بر علاوه یک که شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان می شود، امضا شد. بر اساس این توافق، ایران غنی سازی یورانیم خود را متوقف می کرد و در عوض تعزیرات اقتصادی که بالای آن کشور وضع شده بود، لغو شود.

اما تطبیق این توافق همواره با فراز و نشیب همراه بود و ادارۀ دونالد ترمپ چندین تاکید بر اصلاح آن داده و تهدید کرد که در إصلاحات لازم در این توافق نامۀ بین المللی آورده نشود، از آن خارج خواهد شد.

XS
SM
MD
LG