لینک های دسترسی

Breaking News

میلی و مک‌کینزی: تصمیم‌ها در جریان ۲۰ سال سبب خروج توام با هرج و مرج از افغانستان شد


از راست به چپ، کنت مک کنزی و مارک میلی، جنرالان بازنشسته ایالات متحده
از راست به چپ، کنت مک کنزی و مارک میلی، جنرالان بازنشسته ایالات متحده

مارک میلی وکنت مک کینزی، دو جنرال ارشد بازنشسته ایالات متحده روز سه شنبه ۱۹ مارچ (۲۹ حوت) در یک جلسۀ استماعیه در کانگرس ایالات متحده گفتند که تصامیم در طول ۲۰ سال گذشته سبب خروج توام با هرج و مرج نیرو‌های بین المللی در اگست ۲۰۲۱ از افغانستان شد.

میلی و مک‌کینزی در جلسۀ استماعیۀ کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده تایید کردند که اداره جو بایدن،‌ رییس جمهور امریکا، نیز در جریان روند تخلیه از افغانستان، مرتکب اشتباهات شده است.

اعضای حزب جمهوریخواه در این کمیته حکومت بایدن را به دلیل عقب نشینی فاجعه بار نیروهای بین المللی به رهبری امریکا از افغانستان انتقاد کردند. اما قانونگذاران از حزب دموکرات تاکید کردند که روند خروج و عقب نشینی از افغانستان تنها از دریچه تصمیم‌های حکومت‌های مختلف می‌تواند بررسی شود.

میلی پس از آنکه سال گذشته از سمت‌اش کناره‌گیری کرد و بازنشسته شد، برای نخستین بار در کانگرس امریکا حضور یافت و بار بار تاکید کرد که تصمیم‌ها در ۲۰ سال حضور نیروهای بین المللی در افغانستان سبب سقوط حکومت پیشین افغانستان، خروج نیروهای امریکایی از آن کشور و در نهایت مسلط شدن مجدد طالبان بر اریکه قدرت شد.

میلی گفت: ''فکر می‌کنم که همه چیز یک شکست استراتیژیک بود." اما این نظامی ارشد بازنشسته از نظامیان کشورش به خاطر انجام وظایف شان ستایش کرد. میلی با انتقاد از حکومت بایدن گفت که عملیات تخلیه غیرنظامی با زمان بندی نامناسب صورت گرفت.

میلی افزود: "اشتباه اساسی، نقص اساسی زمان‌بندی بود. فکر می‌کنم که [این روند ] خیلی آهسته و بسیار دیر انجام شد." او گفت که تعلل در روند خروج ''سبب یک سری اتفاقات شد که نتیجه آن در چند روز [قبل از خروج کامل نیرو‌های بین المللی از افغانستان ] رخ داد. در این مسیر اشتباهات دیگر نیز صورت گرفت.''

میلی همچنین در این جلسه استماعیه شهادت داد که ایالات متحده قبل از عقب نشینی، به دلیل کاهش تعداد نیروها، با کمبود جمع آوری معلومات استخباراتی مناسب مواجه بود.

این جنرال بازنشستۀ امریکایی گفت که ایالات متحده در هنگام خروج از افغانستان متکی به استخبارات الکترونیکی بود. او گفت: ''اما تکنالوژی نمی‌تواند قلب مردم را بخواند، تکنالوژی مذاکراتی را که در سطح محلی رخ می‌داد، دیده نمی‌توانست و ما توانایی خود را برای احساس واقعی از محیط از دست دادیم."

میلی و مک کینزی هر دو به حکومت ایالات متحده پیشنهاد کرده بودند تا کم و بیش ۲۵۰۰ نیرو در افغانستان حفظ شود، اما به گفته آنان، رییس جمهور بایدن در نهایت تصمیم گرفت که تمام نیروها تا آخر آگست از افغانستان بیرون شوند.

با آنکه ایالات متحده در جریان دو دهه گذشته هزینه آموزش و تجهیزات نیروهای امنیتی افغانستان پرداخت، با آغاز روند خروج قوای بین المللی از افغانستان، خلع قدرت سبب شد تا طالبان به سرعت بار دیگر در آن کشور مسلط شوند.

به گفته این جنرالان بازنشسته، فرار رییس جمهور پیشین و کابینه افغانستان به طالبان اجازه داد تا ظرف چند روز کنترول آن کشور را به دست بگیرند.

قبل از آغاز روند خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، نشانه‌هایی وجود داشت که حکومت آن کشور ممکن ظرف دو سال با فروپاشی مواجه شود، اما ارزیابی نظامی در آن زمان سقوط سریع را پیش‌بینی کرده بود. با این حال، حتا نظامیان نیز فروپاشی حکومت پیشین افغانستان را تا تابستان ۲۰۲۱ پیش‌بینی نکرده بودند.

مک کینزی در مورد گفت: ''ما برای حفظ منطقه به حمایت افغان‌ها وابسته بودیم که این [وابستگی] ذوب شد.''

با این حال، میلی با اشاره به توافق دوحه میان امریکا و طالبان گفت که اگر نیروهای ایالات متحده از افغانستان بیرون نمی‌شدند، طالبان به احتمال قوی حملات شان را بر ضد قوای امریکایی از سر می‌گرفت و جنگ ادامه پیدا می‌کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG