لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت داخله: حادثۀ ولسوالی بهسود میدان‌ وردک بررسی می‌شود


وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که در نتیجۀ درگیری میان نیروهای پولیس و افراد مسلح غیرمسوول در ولسوالی بهسود این ولایت، نه تن کشته و ۱۶ تن دیگر به شمول نیروهای امنیتی زخمی شده اند.

طارق آرین، سخنگوی این وزارت با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که قوماندان امنیهٔ میدان وردک از چند روز به این‌سو برای تحکیم پوسته‌های نیروهای امنیتی و معرفی قوماندانان پولیس ولسوالی‌های حصه اول و دوم بهسود به محل رفته که با ممانعت افراد وابسته به علی‌پور و گلوله‌باری آنان بر نیروهای امنیتی مواجه شده است.

آقای آرین افزود که در این درگیری‌ها، نه تن از افراد وابسته به علی‌پور کشته و هفت تن دیگر آنان زخمی شده اند. آقای آرین همچنان گفت که در این درگیری‌ها، پنج تن از نیروی امنیتی و باشندگان محل نیز مجروح شده اند.

سخنگوی وزارت داخله افزود که یک هیات برای بررسی این رویداد به محل رفته و به زودی یافته‌های‌ خود را با مردم شریک خواهد کرد.

اما باشندگان محل این گفته‌های سخنگوی وزارت داخله را رد کرده و می‌گویند که تمامی قربانیان این رویداد، معترضان بودند که پس از به خشونت کشیده شدن اعتراض‌ها، آنان از سوی نیروهای امنیتی مستقر در ولسوالی حصه اول بهسود، کشته شده اند.

محمد تقی، یکی از باشندگان ولسوالی حصۀ اول بهسود میدان وردک گفت: "ما رفته بودیم که با فرمانده پولیس میدان وردک صحبت کنیم، اما تظاهرات به خشونت کشیده شد و کنترول نشد و پس از آن نیروهای امنیتی هم بر مظاهره‌کنندگان که غیرنظامیان بودند، شلیک کردند."

مقام‌های محلی میدان وردک می‌گویند که عبدالغنی علی‌پور، مشهور به فرمانده شمشیر از چندین سال به اینسو در مربوطات حصه اول میدان وردک، گروهی مسلح را رهبری می‌کند، هرچند علی‌پور گفته است که هدف او تامین امنیت این ساحات و جلوگیری از ورود جنگجویان طالبان است.

نهادهای امنیتی افغانستان، علی‌پور را به اخلال امنیت و فعالیت‌های مسلحانه در این ساحه متهم کرده است. او دو سال پیش نیز از سوی نیروهای امنیتی افغان در کابل بازداشت شده بود که پس از مدت کوتاهی دوباره رها شد.

وزارت داخله می‌گوید که پولیس ۶۸ نفر از افراد مسلح مربوط به علی‌پور را بازداشت کرده است.

واکنش‌ها

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان به این درگیری‌ها واکنش نشان داده و گفته است که تظاهرات مردم در بهسود میدان وردک به خشونت کشیده شده و در نتیجه شماری از "هم‌وطنان کشته و زخمی شده اند".

محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در صفحۀ تویتراش ادعا کرده است که نیروهای دولتی علیه "تجمع مدنی و مسالمت‌آمیز مردم بهسود از خشونت استفاده کرده و آن‌ها را هدف قرار داده اند".

باشندگان محل و مقام‌های محلی میدان وردک می‌گویند که در حال حاضر درگیری وجود ندارد و آنان منتظر اند تا هیات حقیقت‌یاب به ساحه برسد و این رویداد را بررسی کند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG