لینک های دسترسی

Breaking News

بازداشت حدود ۳۱هزار قاچاقبر مواد مخدر در یک دهۀ اخیر در افغانستان


وزارت داخلۀ افغانستان از مبارزۀ جدی علیه کشت خشخاش، تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور خبر داده و می‌گوید که در ده سال گذشته ۳۰ هزار و ۹۰۲ قاچاقبر مواد مخدر در این کشور بازداشت شده اند.

طارق آرین سخنگوی این وزارت روز جمعه ۲۶ جون (ششم سرطان) به صدای امریکا گفت که در میان این قاچاقبران مواد مخدر اعضای طالبان نیز شامل اند.

آقای آرین افزود که از سال‌ها به این‌سو، قاچاقبران مواد مخدر با پشتیبانی از گروه طالبان به فعالیت‌های شان ادامه داده و گروه طالبان در کنار کسب حمایت‌های مالی، زمنیۀ فعالیت را برای قاچاقبران مساعد می‌سازند.

او افزود: "در ۱۹ سال گذشته در راستای مبارزه با مواد مخدر دستاوردهای وجود دارد و افغانستان به کنوانسیون‌های ۱۹۶۱- ۱۹۷۷- ۱۹۸۸ ملحق شده،... بنا به وضعیت جنگی که در افغانستان وجود دارد تا بهبودی وضعیت امنیتی، بحث قانون‌مند شدن کشت مواد مخدر در این کشور، کار دشوار است".

سخنگوی وزارت داخله همچنان گفت که کشت خشخاش در سال‌های اخیر در برخی ولایات رو به کاهش بوده اما در برخی ولایات افزایش چشمگیر داشته است.

در این حال، سرپرست وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که به هدف مبارزه با مواد مخدر، پولیس توانسته است در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۳ قاچاقبر بزرگ مواد مخدر را بازداشت کند.

مسعود اندرابی، سرپرست این وزارت در یک پیام ویدیوی به مناسبت ۲۶ جون روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفته است که آنان همچنان در سال ۲۰۱۹ میلادی ده‌ها قاچاقبر دیگر مواد مخدر را به پنچه قانون سپرده اند.

آقای اندرابی هفته پیش رو را "هفتۀ بسیج ملی علیه مواد مخدر" در این کشور اعلام کرد و از شهروندان افغانستان خواست که برای مبارزه با این پدیده بسیچ شوند.

او افزایش معتادان مواد مخدر در کشور را فاجعه‌بار می‌داند و افزود که افغانستان در حال حاضر حدود سه میلیون معتاد مواد مخدر دارد.

XS
SM
MD
LG