لینک های دسترسی

Breaking News

بیش از دو میلیون افغان از مشکلات روانی رنج می‌برند


بیش از یک میلیون افغان از افسردگی و بیش از ۱.۲ میلیون تن دیگر از اختلالات اضطراب، رنج می‌برند.
بیش از یک میلیون افغان از افسردگی و بیش از ۱.۲ میلیون تن دیگر از اختلالات اضطراب، رنج می‌برند.

سازمان صحی جهان، شعار "بیاید صحبت کنیم" را در حالی برای روز جهانی صحت برگزیده است که هم اکنون بیش از یک میلیون افغان از افسردگی و بیش از ۱.۲ میلیون تن دیگر از اختلالات اضطراب، رنج می‌برند.

سازمان صحی جهان، در مراسم تجلیل از روز جهانی صحت امروز در کابل، از افزایش بیماران مبتلا به بیماری‌های افسردگی و اختلالات اضطراب نگرانی کرد.

بربنیاد آمار این سازمان، بیش از یک میلیون افغان از افسردگی و بیش از ۱.۲ میلیون افغان از اختلالات اضطراب، رنج می‌برند.

به گفتۀ مسؤولان سازمان صحی جهان، ارتباط نزدیک میان افسردگی و اختلالات غیرساری و امراض، وجود دارد.

داکتر ریچارت پیپر کورن، نمایندۀ سازمان صحی جهان، در مورد اینکه چرا شعار "بیاید صحبت کنیم" را برای سال جاری انتخاب کرده اند، گفت " برای آنانی که از افسردگی رنج می‌برند، صحبت کردن با شخص مورد اعتمادش، چه دوست اش باشد، چه عضو فامیل و چه هم کارمند صحی باشد، قدم نخست جهت تداوی و معالجه است".

داکتر پیپر کورن، افزود که برای حمایت از صحت روانی و تداوی افراد دارای اختلالات و مشکلات روانی در افغانستان، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر است.

در همین حال وزارت صحت عامۀ افغانستان، برای افزایش دسترسی شهروندان افغانستان به روان درمان و مراکز صحت روانی، بیش از ۷۰۰ مشاور، ۱۰۱ داکتر و متخصص صحت روانی را آموزش داده است.

به گفتۀ مقام‌های این وزارت، ۳۰۰ تن آنان در مراکز صحی دولتی و ۵۰۰ تن شان، در مراکز صحی غیردولتی کار می‌کنند.

داکتر فدا محمد پیکان، معین عرضه خدمات صحی، گفت "افسردگی باعث غم و اضطراب روانی می‌گردد و توانایی‌های انسان را متأثر می‌سازد. بعضی اوقات، عواقب ناگواری را در روابط فامیلی، دوستانه و امرار معیشت در قبال دارد. در بدترین حالت، افسردگی می‌تواند سبب خودکشی گردد. در حال حاضر در سطح جهان، افسردگی دومین دلیل مرگ و میر افراد بین ۱۵ تا ۲۹ سال است."

وزارت صحت عامۀ افغانستان،تأکید می‌کنند که برای به دست‌آوردن آمار دقیق افغان‌های مبتلا به اختلالات و مشکلات روانی، نظرسنجی تازه را در سال ۲۰۱۶ میلادی به راه انداختند که نتایج آن در سال ۲۰۱۸ میلادی، به نشر خواهد رسید.

به گفتۀ داکتران، فقر، ناامنی، درگیری، بیکاری، مریضی جسمی، خشونت‌های جنسیتی و فامیلی و استعمال مواد مخدر سبب ایجاد امراض روانی در افراد می‌گردد.

روان درمانان، باور دارند که غم و اندوه مداوم، از دست‌دادن علاقمندی به فعالیت‌های روزمره، از دست‌دادن انرژی، تغییر در اشتها، خواب بیشتر یا کمتر از حد معمول، اضطراب، کاهش تمرکز، بی‌ارادگی، بی‌قراری، احساس بی‌ارزشی، احساس گناه یا ناامیدی و افکار خود آزار یا خودکشی، نشانه‌های مشکلات روانی در افراد است.

افزایش دسترسی به خدمات صحی

از سوی دیگر به مناسبت روز جهانی صحت، وزارت صحت افغانستان گفت، دسترسی شهروندان این کشور به خدمات صحی افزایش یافته است و آنان برنامه‌های را برای سال ۲۰۱۷ میلادی در نظر دارند تا خدمات صحی گسترش یابد.

داکتر فدا محمد پیکان، معین عرضه خدمات صحی، وزارت صحت عامۀ افغانستان، گفت همین اکنون هشتاد درصد شهروندان این کشور به خدمات صحی دسترسی دارند.

آقای پیکان افزود که وزارت صحت عامه، مصمم است تا در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۳۵۰ مرکز صحی را در سراسر افغانستان، ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG