لینک های دسترسی

Breaking News

موثریت واکسین آزمایشی ایبولا ثابت شد


هزاران نفر در سه کشور غرب افریقا به دلیل مصاب شدن با ویروس ایبولا جان باختند.
هزاران نفر در سه کشور غرب افریقا به دلیل مصاب شدن با ویروس ایبولا جان باختند.

این پیشرفت، یک نقطۀ عطف بزرگ برای جلوگیری از شیوع این ویروس مهلک به شمار می رود. این ویروس برای آخرین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی در غرب افریقا عمدتاً در گینی، سیرالیون و لایبریا شیوع یافت و مجموعاً بیش از ۱۱۳۰۰ نفر را از بین برد.

در چندین سال گذشته، دانشمندان تلاش کردند تا واکسین ایبولا را انکشاف دهند، اما این اولین بار است که تلاش آنان موثر واقع شده است. تلاش برای تهیه واکسین ایبولا پس از آن افزایش یافت که در سال ۲۰۱۳ میلادی، ویروس ایبولا در گینی شیوع یافت و به تعقیب آن به لایبریا و سیرالیون سرایت کرد.

سازمان جهانی صحت اعتراف کرده است که برای رسیدگی به ویروس ایبولا در غرب افریقا، کاستی داشته است. واکسین ایبولا در کانادا انکشاف یافته و حال به شرکت مِرک مستقر در ایالات متحده جواز تولید آن داده شده است.

انتظار می رود که شرکت مِرک سال آینده در صدد تصویب قانونی تولید این واکسین در ایالات متحده و اروپا شود.

سال گذشته، زمانیکه شیوع ویروس ایبولا در حال از بین رفتن بود، واکسین های آزمایشی بر ۵۸۰۰ نفر تطبیق شد. همۀ این افراد به گونه ای با مریضانی در تماس بودند که به ایبولا مبتلا بودند. به همۀ آنان فوراً و در نهایت تا سه هفته بعد از تماس با بیمار، واکسین ایبولا تطبیق شد.

پس از ده روز انتظار، هیچ یک از افرادیکه به صورت فوری پس از تماس با مریضان مبتلا به ایبولا واکسین شدند، با این ویروس مهلک مصاب نشدند. اما ۲۳ فردی که با تاخیر واکسین شدند، به ایبولا ملوث شدند.

به گفتۀ مقامات سازمان جهانی صحت، واکسین ایبولا آنقدر موثر به اثبات رسید که مطالعۀ آن در نیم تحقیق متوقف شد تا اینکه همه افرادیکه در گینی معروض به ویروس ایبولا شده اند، از این واکسین مستفید شوند.

مری پال کینی، معاون رئیس سازمان جهانی صحت در مورد گفت که "واقعاً باور دارم که حال به وسیلۀ دست یافته ایم که به ما اجازه می دهد تا شیوع ویروس ایبولا را در کنترول خود داشته باشیم. این اولین واکسین ایبولا است که موثریت آنمشاهده شده است".

برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی، ویروس ایبولا به صورت مقطعی در بسیاری از کشور های غرب افریقا سرایت کرد. اما شیوع این ویروس هیچگاهی به اندازۀ که در غرب افریقا رخ داد، مهلک نبود. در گذشته، تلاش ها برای تولید این واکسین به ناکامی انجامید. کمبود منابع مالی، یکی از دلایل ناکامی تولید این واکسین بود.

XS
SM
MD
LG