لینک های دسترسی

Breaking News

انکشاف یک آزمایش جدید برای تشخیص ویروس ایچ آی وی


تداوی انتان ایچ آی وی مسیر طولانی را پیموده است. زمانی بیماران ایدز روزانه ۳۰ تابلیت و یا بیشتر از آن را که دارای عوارض جانبی خطرناک بود، باید اخذ می کردند. اما اکنون این بیماران می توانند فقط روزانه یک تابلیت بگیرند.

در حالیکه دوا های ضد ویروس ایچ آی وی می تواند سبب طولانی شدن عمر بیماران گردد، اما این دوا ها نمی تواند بیماران را به طور کامل تداوی کند.

دوا های ضد ویروسی که اکنون برای تداوی بیماری ایدز استفاده می شود، توانایی کاهش میزان ویروس را تا اندازه ای دارد که ویروس در بدن غیر قابل تشخیص شود.

یعنی تعدادی از ویروس های ایچ آی وی در بخش های از اعضای بدن انسان مخفی و پنهان باقی می ماند و این سبب می شود تا با توقف تداوی، ویروس دوباره تکثیر کند و سبب تشدید بیماری ایدز گردد.

ویروس ایچ آی وی در حجرات معافیتی موسوم به سی دی ۴ (CD4)، عقده های لمفاوی، انساج مقعدی، مغز و سایر اعضای بدن انسان پنهان می شود. تنها با انجام آزمایش های بسیار پر هزینه که بدست آوردن نتایج آن تا حدود دو هفته را در بر می گیرد، می توان ویروس های پنهان شده ایچ آی وی را در بدن انسان کشف کرد.

اما اکنون دانشمندان در دانشگاه پیتسبرگ در ایالات متحده یک آزمایش سریعتر، ارزان تر، آسان تر و حساس تر را برای تشخیص ویروس ایچ آی وی انکشاف داده اند.

این آزمایش، تی زی ای (TZA) نام دارد و جین های ویروس ایچ آی وی را هنگام تکثیر، تشخیص و کشف می کند.

داکتر فلاگونی گوپتا، نویسنده یافته های این تحقیق که در مجله علمی «طب طبیعت» نشر شده است، در مورد اینکه چرا دوا های ضد ویروسی، ویروس های مخفی ایچ آی وی را در بدن از بین نمی برد گفت:​ "ادویه ضد ویروسی به حجرات سی دی ۴ می رود اما هیچ کاری را انجام نمی دهد. این ادویه نمی تواند با پروتین خود ویروس ها را تشخیص کرده و از بین ببرد. بدن انسان هم کدام میکانیزمی ندارد تا موجودیت ویروس را تشخیص کند. این وضعیت مشابه این است که یک دزد در داخل خانه پنهان شود و شما او را دیده نتوانید. بناً شما نمی توانید دزد را دستگیر کنید."

به گفته داکتر گوپتا، ادویه ضد ویروسی تنها زمانی موثر است که ویروس از مخفیگاه خود بیرون بیاید و اگر ویروس از حالت مخفی بیرون نشود، ادویه ضد ویروسی هیچ تاثیری بالای آن ندارد.

آزمایش جدید نشان می دهد که مقدار ویروس مخفی ایچ آی وی در بدن بیماران که تحت تداوی قرار دارند، ۷۰ مرتبه بیشتر از آن است که قبلاً تصور میشد.

داکتر گوپتا می گوید که برای از بین بردن ویروس های مخفی به دوا های جدید نیاز است تا این ویروس ها فعال شده و سپس قابل تشخیص و تداوی گردد.

آزمایش جدید تی زی ای (TZA) می تواند از طریق سنجش مقدار ویروس ایچ آی وی که در بدن باقی می ماند، میزان موفقیت تداوی بیماران مصاب به ایدز را نیز تعین کند.​

داکتر گوپتا در این مورد گفت: "آزمایش یک سلسله دوا های ضد ویروسی به این منظور ادامه دارد. ما همچنین روی پیدا کردن دلایل پنهان شدن ویروس (ایچ آی وی) نیز کار می کنیم تا ویروس از مخفیگاه خود بیرون بیاید. زمانیکه ویروس بیرون شد، میتوان آن را با ادویه کنونی ضد ویروس و یا حجرات معافیت بدن از بین برد. این روش «استراتیژی تکان و از بین بردن» نام دارد. شما ویروس را تکان می دهید تا از مخفیگاه بیرون بیاید و سپس آن را از بین می برید."

تا کنون معلوم نیست که دوا های جدید ضد ویروس ایچ آی وی چه زمانی در بازار عرضه خواهد شد. داکتر گوپتا گفت که دو نوع از این دوا ها در مرحله آزمایش کلینیکی قرار دارد اما نتایج ابتدایی این آزمایش ها قناعت بخش نبوده است.

کار روی تهیه دو یا سه دوای دیگر از این نوع به تازگی آغاز شده است.

داکتر گوپتا افزود که اگر آزمایش دوا های جدید موفقانه انجام شد، این دوا ها می تواند ویروس مخفی ایچ آی وی را نیز از بین ببرد.

سپس اگر آزمایش تی زی ای (TZA) نشان بدهد که همه ویروس های ایچ آی وی در بدن بیمار از بین رفته است، در آن صورت ممکن بتوان گفت که بیمار ایدز به طور کامل تداوی و صحت یاب شده است.

XS
SM
MD
LG