لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت: مصرف سگرت در میان مردان کاهش یافته است


سازمان جهانی صحت گزارش داده است که برای نخسین بار شمار مردانی که در سراسر جهان سگرت دود می کنند، کاهش یافته است.

این سازمان باور دارد که کاهش تمایل مردان به سگرت، نشان می دهد که مبارزۀ جهانی در برابر مصرف تنباکو ثمر بخش واقع شده است. مقام های سازمان جهانی صحت اما گفته اند که نیاز است مبارزه با مصرف تنباکو در جهان ادامه یابد.


براساس گزارش سازمان جهانی صحت، ظرف دو دهۀ گذشته، از جمله ۱.۴ میلیارد فردی که در سراسر جهان سگرت دود می کرده اند، ۶۰ میلیون آن از دود کردن سگرت دست کشیده اند.


داکتر رودیگر کریچ، رییس بهبود سلامت در سازمان جهانی صحت می گوید: "با تلاش های سازمان جهانی صحت، در سال ۲۰۲۰ میلادی، دو میلیون نفر کمتر از دخانیات استعمال خواهند کرد و تا سال ۲۰۲۵ میلادی، پنج میلیون نفر کمتر سگرت دود خواهند کرد."

استعمال سگرت در میان مردان در سراسر جهان اما در حالی کاهش یافته که براساس آمار موجود، مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در دو دهۀ گذشته، افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

مصرف تنباکو همه ساله هشت میلیون انسان را به کام مرگ می کشاند.

بر اساس یافته های سازمان جهانی صحت، حدود ۴۳ میلیون کودک بین سنین ۱۳ تا ۱۵ در سال ۲۰۱۸ دخانیات استعمال کرده اند که در مقایسه با دختران، شمار پسرانی که دخانیات استعمال می کنند دو برابر بیشتر است.

جمعیت زنانی که در سال ۲۰۱۸ از دخانیات استفاده کرده اند ۲۴۴ میلیون نفر بوده که بر اساس نتیجه گیری های به دست آمده از یافته های جدید، تا سال ۲۰۲۵ جمعیت زنان مصرف کننده دخانیات ۳۲ میلیون کاهش پیدا خواهد کرد؛ هر چند روند ترک استفاده از دخانیات در بین زنانی که در کشورهای اروپایی زندگی می کنند، کند بوده است.

بر اساس این گزارش، کشورهای جنوب شرق آسیا، بیشترین مصرف دخانیات را دارند؛ در حالیکه مصرف دخانیات در جنوب صحرای افریقا به پایین ترین حد رسیده است.

سازمان جهانی صحت می گوید استعمال دخانیات در کشورهایی با درآمد پایین و متوسط کاهش یافته است؛ اما کشورهای امریکایی بیشترین مصرف دخانیات را دارند و کاهش مصرف دخانیات در کشورهای اروپایی نیز بی نهایت کند بوده است.

براساس یافته های سازمان جهانی صحت، اقداماتی از قبیل افزایش مالیات بر دخانیات، ممنوع قرار دادن اعلانات تجارتی و بازاریابی، وضع محدودیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی و نوع بسته بندی انواع مختلف دخانیات، موجب دلسردی مردم از استعمال تنباکو شده است.

XS
SM
MD
LG