لینک های دسترسی

Breaking News

صلیب سرخ افغانستان؛ در ده روز بیش از ۴۰۰۰ زخمی را درمان کرده ایم


کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان می‌گوید که در ۱۰ روز نخست ماه اگست، چهار هزار و ۴۲ نفر را که در اثر درگیری‌ها، ماین‌های کنار جاده و اصابت‌ هاوان زخمی شدند، درمان کرده است.

این کمیته روز سه‌شنبه ۱۰ اگست (۱۹ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این مجروحین جنگی در ۱۵ مرکز صحی مربوط به این نهاد مورد درمان قرار گرفته اند.

صلیب سرخ افزوده است: "جنگ‌ در مراکز و اطراف شهرهای کندز، لشکرگاه، قندهار و دیگر شهرهای افغانستان شدت یافته است و صدها هزار تن در معرض خطر قرار دارند."

این کمیته با ابراز نگرانی گفته است که جنگ‌ در شهر کندز، لشکرگاه و برخی شهرهای دیگر در روزهای اخیر، باعث وارد شدن تلفات به غیرنظامیان شده و همچنین مراکز صحی در این ولایات به دلیل آسیب‌ و نبود کارمندان صحی به شدت تحت فشار قرار گرفته اند.

صلیب سرخ اضافه کرده که جریان برق به بیشتر شهرهای بزرگ قطع شده و سیستم آبرسانی به مشکل در برخی ساحات کار می‌کند.

در این اعلامیه به نقل از ایلو فیلیون، رییس صلیب سرخ در افغانستان آمده است: "ما شاهد تخریب خانه‌ها، در معرض خطر قرار گرفتن کارمندان صحی و مریضان، خسارمند شدن شفاخانه‌ها و همچنین زیر بناهای آب و برق استیم. استفاده از سلاح‌های منفجره در شهرها تاثیرات شدید و بدون تفکیک فراتر از اهداف شان بالای غیرنظامیان دارد."

کمیته بین المللی صلیب سرخ از طرف‌های درگیر خواسته است که باید از آسیب رساندن به غیرنظامیان جلوگیری کرده و از حمله بر زیربناها، به شمول شفاخانه‌ها خودداری کنند.

این کمیته علاوه کرده که در ماه گذشتۀ میلادی ۱۳۰۰۰ مجروح جنگی را در سراسر این کشور را درمان کرده است. صلیب سرخ تاکید کرده که در همکاری با هلال‌ احمر افغانی تلاش‌های خود را برای انتقال مجروحین و اجساد از مناطق جنگی در این کشور ادامه می‌دهد.

ایلو فیلیون همچنین گفته است: "مراکز مراقبت‌های صحی، کارمندان صحی و امبولانس‌ها باید به هر قیمتی مصوون باشند. ما همچنین از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم به سازمان‌های بشری مانند آی‌سی‌آر‌سی و جمعیت هلال احمر افغانی اجازه دهند تا مجروحین را به صورت مصوون انتقال و به مردم نیازمند کمک‌های عاجل بشری را فراهم نمایند."

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ دست‌کم ۱۸۰۰ کارمند داخلی و خارجی در افغانستان دارد که به گفتۀ این کمیته، آنان نه تنها در بخش‌های کمک‌های بشری، بلکه برای مصوونیت غیرنظامیان نیز در این کشور تلاش می‌کنند.

XS
SM
MD
LG