لینک های دسترسی

Breaking News

نقش واکسیناتوران زن در مبارزه بر ضد پولیو


در حال حاضر ۳۰ فیصد از کارمندان صحی بخش واکسین پولیو را زنان تشکیل می‌دهند
در حال حاضر ۳۰ فیصد از کارمندان صحی بخش واکسین پولیو را زنان تشکیل می‌دهند

مسوولین برنامۀ محو پولیو نقش زنان را در آگاهی‌دهی و تطبیق واکسین پولیو بسیار مهم دانسته و دستاوردهای آنان را در این زمینه ارزنده می‌دانند.

میرجان راسخ، مسوول مطبوعاتی برنامۀ محو پولیو به صدای امریکا گفت که نقش زنان در تطبیق واکسین پولیو بسیار محسوس است، زیرا به گفتۀ وی زنان واکسیناتور به بسیار راحتی می‌توانند با مادران در مورد مزایایی واکسین پولیو صحبت کرده و نیز پروسه آگاهی‌دهی پولیو را تسهیل بخشند.

آقای راسخ گفت: "زنان جزء لاینفک و غیر قابل چشم پوشی برنامۀ محو پولیو می‌باشند، زیرا کارکرد آنها در پیشبرد سمت‌هایی چون نظارت کننده، واکسیناتور و هماهنگ کننده بسیار موفق ثابت شده است".

به گفتۀ آقای راسخ، واکسیناتوران زن در زمان بسیار کم توانسته اند با خانواده‌ها به ویژه مادران ارتباط مستقیم برقرار کرده و آنان را برای تطبیق واکسین پولیو تشویق و ترغیب کنند.

قرار معلومات مسوولین صحی، نبود واکسیناتوران زن در بعضی مناطق سبب شده است تا مادران از بردن اطفال شان به واکسیناتوران مرد، خودداری کنند.

صدف، یک تن از واکسیناتوران پولیو از چشم دید خود چنین می‌گوید: "مادران با دیدن واکسیناتوران زن، فوراً کودکان خود را برای تطبیق واکسین پولیو حاضر و سایر اعضای فامیل در یک فضای نهایت صمیمیت و احترام با آنها برخورد می‌نمایند".

به گفتۀ خانم صدف، در آن مناطقی که زنان در کمپاین‌های خانه به خانه فعالیت کرده‌اند، نه تنها ارقام تطبیق واکسین پولیو بیشتر شده است، بلکه دسترسی خانواده‌ها به واکسین پولیو نیز بهبود یافته است.

در حال حاضر ۳۰ فیصد از کارمندان صحی بخش واکسین پولیو را زنان تشکیل می‌دهند که بیشتر آنان در بخش آگاهی عامه و تطبیق واکسین مصروف کار اند.

از آغاز سال جاری میلادی تا حال ۵۶ مورد مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG