لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضا برای آغاز فوری کمپاین واکسین پولیو در غزنی


از آغاز سال میلادی تا به حال هیچ مورد مثبت پولیو در غزنی به ثبت نرسیده است
از آغاز سال میلادی تا به حال هیچ مورد مثبت پولیو در غزنی به ثبت نرسیده است

شماری از باشندگان ولایت غزنی می‌گویند که از مدت هشت ماه به اینسو هزاران کودک به دلیل ناامنی های دوامدار از دریافت واکسین حیاتی پولیو محروم شده اند.

اما مسوولین صحت عامۀ ولایت غزنی می‌گویند که تطبیق واکسین پولیو در ساحات امن این ولایت موفق بوده و آن‌ها در تلاش اند تا ولسوالی‌های نا امن را نیز تحت پوشش قرار دهند.

زرمینه، یک تن از مادران در ولایت غزنی به صدای امریکا گفت: " مدت زیادی می‌شود که واکسیناتوران به خانه من نیامده اند و اگر کمپاین خانه به خانه پولیو دوباره آغاز نگردد، شاید کودکان بیشتری به مرض فلج اطفال مبتلا شوند."

داکتر ظاهر شاه نیکمل، رییس صحت عامۀ ولایت غزنی به صدای امریکا گفت: " ما فعالیت های خود را به اساس یک تقسیم اوقات نتظیم نموده ایم، باوجود اینکه کمپاین های ضد پولیو فعلاً به شکل ماهوار نبوده، ولی تیم های واکسیناسیون ما همواره در تلاش اند تا در همکاری نزدیک با اهالی منطقه و متنفذین قومی، ساحه پوشش واکسین پولیو را گسترش دهند."

آقای نیکمل از آغاز کمپاین جدید پولیو در دو هفتۀ آینده نیز خبر داد و گفت که این‌بار ولایت غزنی پوشش گسترده‌ای خواهد داشت.

این در حالی است که مسوولین برخی از کلینک‌های صحی در ولایت غزنی می‌گویند در صورتیکه کمپاینران نمی‌توانند بنابر ملحوظات امنیتی واکسین خانه به خانه را تطبیق کنند، خانواده‌ها باید برای واکسین به کلنیک‌های صحی مراجعه کنند.

سید مقداد، یک تن از مسوولین یک کلنیک خصوصی در ولایت غزنی به صدای امریکا گفت که کلنیک‌ها آماده اند کودکان را واکسین کنند: "فعلاً هم همه روزه ۵۰ تا ۶۰ طفل جهت اخذ واکسین پولیو به کلینیک مراجعه می‌نمایند."

به اساس معلومات مسوولین صحی، بیش از ۳۰۰ هزار کودک زیر سن پنج سال در ولایت غزنی زندگی می‌کنند که در هر دور کمپاین پولیو بیش از سه هزار آن از دریافت واکسین محروم می‌مانند.

افغانستان و پاکستان دو کشوری اند که پولیو هنوز هم در آن وجود دارد و از کودکان این کشورها قربانی می‌گیرد.

در سال جاری، تا اکنون ۵۶ مورد مثبت پولیو در افغانستان ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG