لینک های دسترسی

Breaking News

پاپ: کشتار مسلمانان در میانمار فوراً تحقیق شود


پاپ از پیروان خود خواست که به حق مسلمانان میانمار دعا کنند
پاپ از پیروان خود خواست که به حق مسلمانان میانمار دعا کنند

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک‌ جهان، کشتار اقلیت مسلمان روهینگیایی را در میانمار یا برما نکوهش کرده و برای دستیابی آنان به "حقوق کامل" دعا کرده است.

اسقف اعظم روز یک شنبه گفت "در رابطه به تحقیق پیرامون کشتار اقلیت مسلمان برادران روهینگیایی ما، خبرهای غم انگیز" وجود دارد.

تندروان روهینگیایی هفتۀ گذشته بر پوسته های پولیس و مرزبانان برمایی حمله کردند و قوای امنیتی میانمار نیز به حملات آنان پاسخ دادند.

بر بنیاد تازه ترین آمار، کم از کم ۹۶ نفر در نبرد میان اردوی میانمار و تندروان مسلمان روهینگیایی کشته شده است. مقام‌های برمایی گفته اکه در میان کشته شدگان ۸۰ شورشی و ۱۲ منسوب امنیتی شامل است.

حکومت میانمار خبر داده است که کم از کم ۴۰۰۰ روستا نشین غیر مسلمان را از ایالت راخینحد اقل چهار هزار تن از روستاییان غیرمسلمان را از ایالت راخین به ساحات امن انتقال داده است.

از روز جمعه بدینسو، حدود دو هزار هزار مسلمان روهینگیا توانسته اند خود را به بنگله دیش برسانند.

پاپ فرانسیس از پیروان خود در میدان سنت پیترس واتیکان خواست تا به به درگاه خداوند برای نجات مسلمانان برمایی دعا و طلب کمک کنند.

یک کشیش برمایی در این اواخر گفته بود که پاپ فرانسیس به احتمال زیاد از میانمار دیدن خواهد کرد، حالانکه واتیکان گفته است که تنها گروهی از زایران مسیحی به میانمار سفر خواهند کرد.

آن سان سوچی، رهبر میانمار، حملات تندروان روهینگیایی را نکوهش کرده و گفته است که این حملات تلاش‌ها برای "تامین صلح و همزیستی در ایالت راخین" را صدمه می رساند.

در اکتوبر سال گذشته نیز نظامیان و پولیس برمایی عملیات ضد شورش را در ایالت راخین پس از آن راه اندازی کردند که ۹ مرزبان برمایی در سه پستۀ امنیتی در نزدیکی مرز با بنگله دیش توسط شورشیان کشته شد.

گروه‌های مدافع حقوق بشر به شمول سازمان دیدبان حقوق بشر اردوی میانمار را به سوزاندان بیش از ۱۰۰۰ خانه، کشتار شمار نامعلوم غیرنظامیان – احتمالاً چندین صد نفر – و ارتکاب جرایم جنگی متهم کردند.

در جریان این عملیات که چهار ماه به طول انجامید، بیش از ۷۰ هزار روستایی مسلمان از راخین به بنگله دیش فرار کرد و ۲۰ هزار نفر دیگر در داخل آن کشور بیجا شد.

حکومت میانمار پس از بروز انتقادات شدید، تحقیقات را در زمینه آغاز کرد و با رد ادعای گروه های بشری و ملل متحد گفت که در جریان عملیات نظامی در راخین، جنایت بشری صورت نگرفته است.

فعالان حقوق بشر مدعی اند که حدود یک میلیون مسلمان روهینگیایی ساکن در ایالت راخین میانمار، رسماً با تبعیض اجتماعی از سوی اکثریت بودایی روبرو اند. مسلمانان راخین، مهاجران غیرقانونی بنگله‌دیشی پنداشته می‌شوند.

XS
SM
MD
LG