لینک های دسترسی

Breaking News

صلح و انتخابات محور گفتگوی غنی با سناتوران امریکایی


ارگ گفته است که رییس جمهور غنی با مگی هاسن و کرس ون هولن سناتوران امریکایی، شام چهارشنبه در مورد امنیت، صلح و توسعه افغانستان گفتگو کرده است.

سناتوران امریکایی در این دیدار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را برای تحکیم مردم‌سالاری ارزنده خوانده و بر ختم جنگ و تامین صلحی تاکید کرده اند که به خواست دولت و مردم افغانستان باشد.

ارگ به نقل از این سناتوران گفته است: "صلحی که بر مردم افغانستان تحمیل گردد و دستاوردهای ۱۸ سال پسین را با خطر مواجه سازد، برای ما قبول پذیرش نیست. اگر حکومت افغانستان محور مذاکرات صلح نباشد، از این پروسه نتیجه‌ای به دست نخواهد آمد".

رییس جمهور افغانستان نیز گفته است که کشور و مردمش به دوام نظام جمهور و صلحی که منجر به قطع جنگ گردد، متعهد است و در این راستا کار می‌کند.

به گفتۀ وی، مسیر کنونی مردم افغانستان برگشت‌ناپذیر است و در دو سال گذشته موضوع جمهوریت و صلح باعزت به گفتمان ملی در افغانستان مبدل شده است.

آقای غنی گفته است: "ما خواهان صلحی هستیم که تمام این ارزش‌ها در آن محفوظ بمانند. شرایط ما برای پروسه صلح واضح است، حفظ جمهوریت و حقوق شهروندی مردم افغانستان برای ما خط سرخ است".

رییس جمهور افغانستان برگزاری انتخابات را برای پیشبرد مذاکرات صلح توسط یک حکومت مشروع و باصلاحیت یک نیاز اساسی دانسته است.

این در حالی است که روند مذاکرات میان امریکا و نمایندگان طالبان متوقف است؛ هرچند که حکومت افغانستان از تلاش‌ها برای از سرگیری این گفتگوها خبر داده است.

پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان، این نخستین سفر سناتوران امریکایی به افغانستان است.

قرار است که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۲۷ میزان اعلام شود. در این انتخابات به شمول اشرف غنی و عبدالله عبدالله، ۱۴ نامزد اشتراک کرده اند.

XS
SM
MD
LG