لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ تصمیم اش را در مورد توافق هسته ای با ایران، فردا اعلام میکند


رئیس جمهور دونالد ترمپ از دیر زمان این توافق هسته ای با ایران را نقد کرده و وعدۀ از بین بردن این سند را کرده بود
رئیس جمهور دونالد ترمپ از دیر زمان این توافق هسته ای با ایران را نقد کرده و وعدۀ از بین بردن این سند را کرده بود

انتظار میرود که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده فردا تصمیم اش را در مورد توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان، اعلام کند و این را تصدیق کند که آیا ایران مطابق توافق هسته ای عمل کرده است یا خیر؟

مذاکرات روی توافق هسته ای ایران سال ها طول کشید تا بلاخره در ماۀ جنوری ٢٠١٦ به اجرا درآمد.

پنج عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد به شمول آلمان و ایران بر این توافق کردند تا تهران را نگذارند که بم هسته یی بسازد. در عوض، تحریم های بین المللی که برای سال ها بر ایران وضع شده بود، رفع ساخته شد.

رئیس جمهور دونالد ترمپ از دیر زمان این توافق را نقد کرده و وعدۀ از بین بردن این سند را کرده بود. دونالد ترمپ ماۀ گذشته نیز در سخنرانی اش به مجمع عمومی ملل متحد، این توافق را خجالت آور عنوان کرد.

در سال ٢٠١٥، تعداد زیاد از سناتوران جمهوریخواه تلاش ورزیدند تا توافق هسته ای ایران از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شود و قانونگذاران امریکایی صلاحیت نظارت بر آن را داشته باشند و از رئیس جمهور خواسته بودند که پس از هر نود روز به کانگرس این گزارش بدهد که آیا ایران مطابق مواد این توافق عمل میکند یا خیر؟

جاش روفنر، استاد در پوهنتون امریکن می گوید که "اگر رئیس جمهور عملکرد ایران را تصدیق نکند، کانگرس ٦٠ روز وقت دارد تا عمل کند."

جاش روفنر می افزاید که "کانگرس این اختیار را دارد که عمل بکند یا نه، ولی اگر تصمیم به عمل بگیرد، می تواند از طریق یک پروسۀ تقنینی عاجل، تحریمات را دوباره وضح کند و بخاطر این کار تنها به اکثریت آرا نیاز دارد."

یکی از پرسش های مطرح اینست که اگر رئیس جمهور امریکا عملکرد ایران را تصدیق نکند، آیا توافق هسته یی ایران از بین خواهد رفت یا خیر؟

نیکی هیلی، نمایندۀ ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفته است که تصدیق نکردن عملکرد ایران به معنی خارج شدن واشنگتن از این سند نیست.

این احتمال که رئیس جمهور ترمپ ممکن عملکرد ایران را تصدیق نکند، متحدین ایالات متحده را نیز نگران ساخته است. در عین حال، این کار به این معنی نیز می باشد که تهران میتواند بر تولید و غنی سازی یورنیم تصمیم بگیرد.

در کنار سایر حامیان توافق هسته ای ایران، تریسا می صدر اعظم بریتانیه نیز روز گذشته به رئیس جمهور ترمپ گفت که کشورش به تعهد در برابر این توافق باقی خواهد ماند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته است که اگر هر عضو شامل در این توافق،از این سند خارج شود و تعهدات آن را زیرپا کند معنی آن اینست که دست تهران برای هر آن اقدام بطور کامل باز شده که به مصلحت ایران باشد.

تحلیلگران می گویند، هر اقدام ایالات متحده که به معنی تخطی از این توافق تلقی شود، می تواند عواقب ناگوار در پی داشته باشد و ممکن واشنگتن را با انزاوی بین المللی روبرو سازد.

ترمپ تصمیم اش را در مورد توافق هسته ای با ایران، فردا اعلام میکند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:56 0:00

XS
SM
MD
LG