لینک های دسترسی

Breaking News

نتنیاهو ملل متحد را 'خانۀ دروغ' خطاب کرد


بنیامین نتنیاهو، صدرعظم اسرائیل، روز پنجشنبه ملل متحد را "خانۀ دروغ" خطاب کرد.

اظهارات آقای نتنیاهو در حالی بیان شده است که قرار است امروز پنجشنبه اعضای ملل متحد در مورد پیش‌نویس فیصله نامه‌ای رای بدهد و از ایالات متحده بخواهد تا از به رسمیت شناختن بیت المقدس به حیث پایتخت اسرائیل، صرف نظر کند.

آقای نتنیاهو در مورد قصد اعضای سازمان ملل متحد گفته است که "دولت اسرائیل حتا پیش از تصویب فیصله نامه به صورت کامل این رای گیری را رد می کند".

نشست اضطراری اعضای ۱۹۳ عضوی ملل متحد به درخواست کشور های عربی و مسلمان صورت می گیرد. ایالات متحده روز دو شنبه پیش‌نویس این فیصله نامه را در شورای امنیت ملل متحد ویتو کرد.

با وجود نگرانی متحدین عرب و مسلمان ایالات متحده در مورد به رسمیت شناختن اسرائیل منحیث پایتخت اسرائیل، دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، به تاریخ ششم دسامبر ۲۰۱۷ این شهر را به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، اقدامی که موجب انتقاد های شدید جامعۀ بین المللی به خصوص کشور های اسلامی شد.

واکنش رئیس جمهور ترمپ

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز چهار شنبه هشدار داد که کمک های مالی امریکا را به آنعده از کشور هایی قطع خواهد کرد که علیه تصمیم واشنگتن در قبال بیت المقدس رای خواهند داد.

آقای ترمپ روز چهارشنبه در قصر سفید، با هشدار به کشور های عضو ملل متحد گفت "آنان میلیون ها و حتی میلیارد ها دالر از ما می گیرند و بعد علیه ما رای می دهند. ما ناظر رای دهی خواهیم بود".

پس از هشدار رئیس جمهور ترمپ مبنی بر قطع کمک های واشنگتن به کشور هایی که مخالف خواست امریکا در ملل متحد رای می دهند، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از دول عضو این سازمان خواست تا متاثر از تهدید آقای ترمپ نشوند.

آقای اردوغان گفت "از همه جهان می خواهم که خواست دموکراتیک تان را در برابر چند دالر نفروشید".

حکومت افغانستان که بیشتر متکی به کمک های جامعۀ بین المللی به خصوص ایالات متحده است، نیز مخالفت خود را در مورد به رسمیت شناختن اسرائیل بیان کرده است.

محمد اشرف غنی که به تاریخ ۲۲ قوس در شهر استانبول ترکیه در نشست فوق العادۀ سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد بیت المقدس صحبت می‌کرد، با تاکید بر فرصت پیش آمده برای همبستگی بیشتر کشورهای اسلامی گفت که باید پلان جامع برای کمک به مردم و حکومت فلسطین ترتیب داده شود.

اما حال که رئیس جمهور ایالات متحده به قطع کمک ها تهدید کرده است، معلوم نیست که آیا حکومت افغانستان از مخالفت به تصمیم رئیس جمهور ترمپ در این مورد صرف نظر خواهد کرد و یا در کنار سایر کشور ها مخالف این تصمیم باقی خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG