لینک های دسترسی

Breaking News

اعمار هزاران مکتب توسط چین در عراق پرسش‌‌برانگیز شده است


لوحهٔ یک مكتب در كردستان عراق
لوحهٔ یک مكتب در كردستان عراق

گروه داعش حدود پنج سال پیش در عراق شکست خورد، اما تاثیرات ناشی از حضور و فعالیت این گروه به ویژه در زمینهٔ آموزش تا هنوز در عراق محسوس است.

مکتب غاسانیه در شهر موصل نمونه‌ای از تاثیرات مخرب به جا مانده از جنگ در این شهر است. چند نشانه‌ای که از این مکتب مانده است یاد آور زمانی است که در این مکتب نسلی از دانش آموزان در این شهر شمالی عراق برای فراگیری علم می آمدند.

فهد عبدالسلام شاگرد پیشین مکتب غاسانیه گفت: "من خاطرات خوشی از مکتب خود داشتم اما متاسفانه در جریان درگیری ها در موصل مکتب من تخریب شد."

جنگ در برابر داعش در عراق زیرساخت های این کشور از جمله مکاتب را ویران کرد. حکومت عراق تخمین می زند که ۱۲ هزار مکتب جدید در سراسر کشور نیاز است.

این کشور اخیراً قراردادهایی را با دو شرکت چینی برای ساختن ۸۰۰۰ مکتب امضا کرده است و انتظار می رود که این پروژه تا هشت سال طول بکشد. در حال حاضر در مرحله اول، ساخت یک هزار مکتب جریان دارد.

این خبر خوش برای دانش آموزانی مانند عبدالله عبدالله می باشد که از صنف های پر ازدحام شکایت دارند.

عبدالله عبدالله گفت: "زمانی که همه ما درصنف حاضر می باشیم، در صنف بسیار زیاد سر و صدا می باشد و شاگردان که در آخر صنف می‌نشینند نمی‌فهمند چه تدریس می‌شود."

اما برخی از عراقی ها نگران استند که تامین غیر متعارف منابع مالی به بسیاری از مکاتب، منجر به اعمار مکاتب غیر معیاری می شود.

دلاور علاالدین، وزیر پیشین معارف کردستان عراق گفت: " چینی‌ها با قیمت بسیار نازل به عراقی‌ها مکتب اعمار می‌کنند. از این رو عراقی‌ها معامله را از دست می‌دهند و این اقدام تامین مالی چین در اصل قرض دادن یا گرفتن نیست بلکه در بدل دریافت نفت این کار را می‌کنند".

عقد قرارداد های فرعی، خطر اختلاس و به هدر رفتن پول توسط کمیشن کاران را افزایش می دهد.

سردار عزیز، تحلیلگر روابط عراق و چین گفت : "پس اگر چنین است، به این معنی است که پول کمتری برای شرکت اصلی ساختمانی مکاتب می‌رسد و هنگامی که پول کمتر باشد، مکاتب هم غیر معیاری اعمار می‌شود. هر چه افراد در این پروژه بیشتر باشد و همانطور که وضعیت در حال حاضر در عراق است، امکان فساد بیشتر می شود."

صدای امریکا برای دریافت اظهار نظر در این مورد به سفارت چین در بغداد و همچنین برای دو شرکتی که روی این پروژه کار می کنند، ایمیل فرستاد، اما هیچ پاسخی دریافت نکرد.

علاوه بر چین، اتحادیهٔ اروپا و ایالات متحده به عراق کمک می کنند تا نظام آموزشی خود را بازسازی کند.

اما ایالات متحده در سال های اخیر حضور خود را در عراق کاهش داده است، برعکس نقش بیجینگ با حضور شرکت های چینی در بخش ساختن بند های آب، پایه های برق و حتا ایجاد یک شهر علمی به عنوان بخشی از معاملهٔ "پروژه ها در برابر نفت" قابل توجه بوده است.

در دانشگاه صلاح الدین بخش زبان چینی در سال ۲۰۱۹ افتتاح شد. معلمان از چین برای تدریس زبان به این دانشگاه می آیند.

رایان مصطفی قادر، محصل این دانشگاه می‌گوید که فرصت‌های تجارتی ناشی از حضور رو به رشد بیجینگ در عراق را پیش بینی می‌کند. او گفت:"من دیدم که زبان چینی یکی از زبان‌های مهم در جهان است، بنابراین من آن را انتخاب می‌کنم و فکر می‌کنم که می‌توانم شغل بهتری دریافت کنم".

از آموزش زبان چینی گرفته تا ساختن مکاتب، بسیاری از عراقی ها از کمک چین برای بازسازی کشورشان استقبال می کنند.

برای فهد عبدالسلام، دانشجوی پیشین، مهم نیست که کدام کشور به عراق کمک می‌کند او فقط می‌خواهد ببیند که مکاتب دوباره مکانی برای آموزش و کسب دانش می باشد.

XS
SM
MD
LG