لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها در برابر حمله بر کارمندان رسانه‌یی در افغانستان


حمله بر کارمندان تلویزیون خورشید در کابل واکنش‌های متعدد را در پی داشت.

در انفجار ماین کنار جاده‌ای عصر روز گذشته که هدف آن موتر حامل کارمندان تلویزیون خصوصی خورشید عنوان شده است، دو غیرنظامی جان باخت و چهار تن دیگر به شمول سه کارمند این شبکه تلویزیونی زخمی شده اند.

سازمان عفو بین‌الملل، حمله به کارمندان تلویزیون خورشید را به شدت محکوم کرده و در اعلامیه‌ای گفته است که دولت افغانستان باید به گونۀ "فوری دستور تحقیقات مستقل و مؤثر را صادر" كند.

این سازمان همچنان افزوده که حکومت افغانستان باید عاملان این حمله را به محاکمه بکشاند تا خبرنگاران بتوانند آزادانه و بدون ترس به کار خویش ادامه دهند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در صفحه تویتر خود روز دوشنبه ۵ اگست (۱۴ اسد) حمله بر کارمندان رسانه‌یی و هدف قرار دادن غیرنظامیان را "جنایت جنگی" عنوان کرد.

جان‌بس، سفیر ایالات متحده در کابل گفته است که طرف‌ها باید به جای هدف قرار دادن غیرنظامیان و رسانه‌ها در افغانستان، بر صلح و آینده افغانستان تمرکز کنند.

آقای بس افزوده که "هدف قرار دادن کارمندان رسانه‌یی در افغانستان هیچ مفهومی" ندارد.

اتحادیه اروپایی در کابل از ادامه حملات بر کارمندان رسانه‌یی در افغانستان ابراز نگرنی کرده و سفیر این اتحادیه در تویتی نوشته است که "تلاش‌ها برای خاموش ساختن خبرنگاران، آن‌ها را مستحکم خواهند ساخت."

پیری مایدون تاکید کرده است که اتحادیه اروپایی در کنار خبرنگاران در افغانستان خواهد ماند.

سفیر آلمان در کابل نیز این حمله را محکوم کرده و آن را "فجیع" عنوان کرده است.

نهاد‌های حامی خبرنگاران در افغانستان حکومت را در تامین امنیت کارمندان رسانه‌یی به بی‌پروایی متهم کرده و از نهادهای امنیتی خواسته اند که برای بهبود تامین امنیت خبرنگاران تلاش کنند.

تا اکنون مسوولیت این حمله را فرد و یا گروهی به عهده نگرفته است. پیش از گروه طالبان در اعلامیه‌ای به رسانه‌ها در افغانستان هشدار داده بودند که اگر "تبلیغات تجارتی بر ضد این گروه" از طریق این رسانه‌ها متوقف نشود، این رسانه‌ها مورد حملات شان قرار خواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG