لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به مرگ خانم قمرگل 'ستارهٔ درخشان موسیقی' افغانستان


قمر گل، آواز خوان
قمر گل، آواز خوان

درگذشت قمرگل، آوازخوان نام‌دار و یکی از نخستین زنانی که در افغاستان به آوازخوانی پرداخت، در میان هنرمندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده داشته است.

قمر گل، آواز خوان مشهور افغانستان روز جمعه نهم دسمبر (۱۸ قوس) در شهر تورنتوی کانادا درگذشت.

خانم قمرگل از چهره‌های مشهور و شناخته شده در موسیقی افغانستان بود که سروده‌ها ، آهنگ‌ها و ترانه‌هایش برای حدود نیم قرن در این کشور طنین انداز بود و آهنگ‌‌های متعددی سروده است.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان با اظهار تاسف به خبر مرگ خانم قمرگل واکنش نشان داده است.

آقای کرزی در تویتی نگاشته است: "با تاسف اطلاع حاصل نمودم که ستاره درخشان موسیقی کشور خانم قمرگل در فقر چشمان از جهان بست."

او افزوده است: "خانم قمرگل خواننده معروف کشور بود و آهنگ های زیادی در دل مردم به یادگار گذاشت."

فرهاد دریا در فیسبوک خود نوشته است که در اوج هیاهوی "زن‌آزاری" و "زن‌بیزاری"، افغانستان زن بزرگی را از دست داد.

آقای دریا افزوده است: "در جو تعصبات و یورش لشکر حذف و سپاه ‘دُورباش و‌ کورباش’ چه بگویم که بانو قمرگل کی بود و برای خانواده‌ای موسیقی زخمی افغانستان چه جایگاهی داشت، او از انگشت شمار علمبرداران موسیقی بانوان افغانستان "زن‌گریز" بود."


این اسطورهٔ موسیقی افغانستان در ادامه نوشته است: "همه رفتنی استیم، اما وقتی انسان بزرگی مانند قمرگل به ابدیت می‌پیوندد، و وطنی که تمام عمر از خدمت و هنر او بهره برده، اجازه نداشته باشد از او‌ تجلیل شایسته به عمل آورد، خیلی دردانگیز است. "

شاپیری نغمه، آوازخوان سرشناس افغان مرگ قمرگل را خلای بزرگی برای هنر و موسیقی افغانستان خوانده است.
خانم نغمه در پیامی که به صدای امریکا فرستاده هنر خانم قمرگل را ستودنی گفته و ترانه‌های او را قابل تامل خوانده است.

وجیهه رستگار نیز در صفحهٔ فیسبوک‌اش از مرگ خانم قمرگل ابراز تاسف کرده است.
او نگاشته است: "امروز را متاسفانه با خبر ناگوار سفر بی برگشت اسطوره‌ موسیقی ما خانم قمر گل عزیز آغاز کردم که برایم خیلی دردناک بود و با تمام وجود غمگینم. "

خانم رستگار نبود خانم قمرگل را ضایعه بزرگ برای جامعه موسیقی افغانستان خوانده ونوشته است: "او رسالتش را با بهترین شکل ممکن در برابر هنر و مردمش ادا کرد و بهترین آهنگها را ثبت تاریخ موسیقی ما کرد."

محبوب شاه محبوب، نویسنده و رییس اداره امور فرهنگی و اجتماعی محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان در تویتی نگاشته است: "خانم قمرگل یک نام خاص در موسیقی پشتو است. آواز و انتخاب موسیقی او عالی بود. قمرگل در زمانی آواز خود را در موسیقی پشتو معرفی کرد که ما هنرمندان انگشت شمار زن داشتیم. "
او در ادامه افزوده است که زبان پشتو و پشتون‌ها ممنون خدمات او خواهند بود.

XS
SM
MD
LG