لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش نیروها، تلفات و خشونت ها در افغانستان


یک نظامی امریکایی در ماه اپريل در ولایت لوگر کشته شد
یک نظامی امریکایی در ماه اپريل در ولایت لوگر کشته شد

بیش از شصت هزار نظامی امریکایی افغانستان را ترک کرده است و مشخص نیست که برنامه خروج متباقی آنها چی زمانی متوقف خواهد شد.

در حالی که افغانها مصروف انتخاب رئیس جمهور آینده شان استند، هزاران نظامی امریکایی بدون سروصدا افغانستان را ترک کرده اند.

دو سال پیش، حدود یکصدهزار نظامی امریکایی در افغانستان مستقر بود اما حالا شمار آنها به کمتر از ۳۵ هزار تن رسیده است. بیرون شدن این نظامیان بر اساس پالیسی است که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا آنرا در نوامبر سال ۲۰۰۹ اعلان نمود.

معلوم نیست که روند بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان چی زمانی متوقف خواهد شد اما واشنگتن در تلاش است تا با امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی با افغانستان، شمار اندک نظامیان اشرا در این کشور تا ده سال آینده نگهدارد.

یک مقام امریکایی که خواسته نامش سری بماند به آژانس روئترز گفته است، سیاستگزاران در واشنگتن روی طرحی کار می کنند که بر مبنای آن حدود پنجهزار نظامی امریکایی پس از سال روان در افغانستان باقی خواهد ماند.

جوزف دانفورد، قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان ماه گذشته به قانونگذاران در واشنگتن گفت که به دست کم ده هزار نظامی امریکایی نیاز خواهد بود تا ضمن ادامه پیکار بر ضد گروهای دهشت افگنی که منافع امریکا را تهدید می کنند، از نیروهای افغان حمایت ورزد.

قصر سفید اما تصمیم در باره شمار نظامیان امریکایی که در افغانستان باقی خواهند ماند را به امضای موافقتنامه امنیتی با کابل موکول کرده است - موافقتنامه ای که حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از امضای آن سر باز زده است.

روئترز از قول مقام امریکایی نوشته است که توانمندی نیروهای افغان در تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، خوشبینی های را در واشنگتن ببار آورده است که نیروهای امنیتی افغان به حمایت اندک نظامیان امریکایی نیاز دارند.

رونالد نیومن، سفیر پیشین امریکا در افغانستان اما به صدای امریکا گفت که قصر سفید تا هنوز در باره شمار نیروهای امریکایی که در افغانستان باقی خواهند ماند، تصمیم نگرفته است.

آقای نیومن گفت "گزارش ها در باره پنجهزار سرباز [که در افغانستان خواهند ماند] غلط است و من از این اطمینان دارم. در چند هفتهء گذشته در این مورد تصمیمی گرفته نشده است."

کاهش مصارف و خشونت ها

با کاهش شمار نظامیان، مصارف جنگ افغانستان هم که طویل ترین جنگ خارجی در تاریخ امریکا گفته می شود، فروکش کرده است. وزارت دفاع امریکا برای سال ۲۰۱۴، بیشتر از ۸۸ میلیارد دالر بودجه برای جنگ افغانستان تقاضا نموده بود اما کانگرس فقط ۸۵ میلیارد دالر آن را تصویب کرد. مصارف بلند جنگ یکی از داغترین بحث های داخلی در امریکا در باره افغانستان بوده است و حکومت باراک اوباما را واداشته تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۴ را تاریخ پایانی این نبرد اعلان کند.

با تطبیق برنامه خروج، ارتش امریکا همچنان آمار تلفات نیروهایش را در افغانستان مهار نموده است.

در سال ۲۰۱۱ که شمار نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان در بالاترین حد بود، ۴۱۸ نظامی امریکایی در این کشور در نبرد با طالبان و دیگر گروهای دهشت افگن کشته شد. بر اساس آمار گرفته شده از وب سایت آی گژولتی، به جز از سال ۲۰۱۰ که در آن ۴۹۹ نظامی امریکایی در جنگ با طالبان جان باخت، این بلندترین رقم تلفات نیروهای امریکایی در یک سال در افغانستان بود.

در ماه مارچ سال روان، وزارت دفاع امریکا خبر داد که هیچ نظامی این کشور در این ماه در افغانستان کشته نشد. از آغاز سال ۲۰۱۴ تا اکنون، ارتش امریکا فقط ۲۲ کشته در جنگ افغانستان داشته است.

اگر چه برخی آگاهان اُفت بی سابقه در شمار تلفات نظامیان امریکایی در افغانستان را به انتقال رهبری جنگ به نیروهای افغان نسبت می دهند اما حکومت افغانستان آماری را در باره افزایش تلفات سربازان اردو و پولیس ملی افغان انتشار نداده است.

حکومت افغانستان اما از کاهش قابل ملاحظه خشونت های مسلحانه شورشیان طالب گزارش داده است.

بر اساس یک خبرنامه شورای امنیت ملی افغانستان (۳۱ حمل ۱۹۹۳) "بعد از برگزاری مؤفقانه انتخابات ریاست جمهوری، در میزان تحرکات دشمن کاهش قابل ملاحظه ای به عمل آمده است. "

با وجود تهدیدهای گسترده و پیهم، طالبان در روز رای دهی انتخابات یا نتوانستند یا نخواستند خشونت های وسیعی که این روند را برهم بزند، را انجام بدهند.

اینکه چرا در خشونت های مسلحانه طالبان کاهش آمده موضوعی است باز برای تحلیل های متفاوت اما نکته قابل تامل کاهش همزمان در سه مورد است: شمار نیروهای امریکایی، تلفات نظامیان امریکایی و ناتو، و کاهش خشونت های طالبان.
XS
SM
MD
LG