لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار از عقبگرد آزادی های مذهبی در جهان


افزایش محاکمۀ صحرایی و بازداشت اقلیت های مذهبی در پاکستان نگرانی بر انگیز مشخص شده است.

وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا با نشر گزارش سالانۀ خود در بارۀ آزادی های مذهبی، قوانین مربوط به ضد کفرگویی و ارتداد را نگرانی جهانی شمرده است.

در بخشی از این گزارش گفته شده که سرکوب مذهبی در کشور هایی همچو افغانستان، پاکستان، ایران، چین، عربستان سعودی، و سودان، قابل نگرانی جدی است.

در این گزارش که موراد نقض آزادی های مذهبی در بیش از ۲۰۰ کشور جهان در سال ۲۰۱۵ را بررسی کرده، ذکر شده که از جنوب آسیا تا شرق میانه و افریقا، اعمال دهشت افگنی زیر عنواین مذهب به شکل متداوم صورت می گیرد.

دیوید ساپرنستین، نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا در امور آزادی های مذهبی بین المللی، حین نشر این گزارش گفت که "یک چهارم کشور ها در جهان به شکلی از اشکال قانون ضد کفرگویی دارند طوری که از هر ۱۰ کشور یکی آن مردم را بخاطر ترک عقیده مجازات می کنند."

ایالات متحدۀ امریکا با ابراز نگرانی گزارش داده که پاکستان شاهد افزایش موارد بازداشت و محاکمۀ افراد به اتهام توهین به مقدسات در سال ۲۰۱۵ بوده است.

بر اساس گزارش ۴۰ نفر که بیشتر شان اعضای اقلیت های مذهبی اند، در حال حاضر در پاکستان منتظر حکم اعدام اند.

گزارش امسال، مشخص کنندۀ نگرانی های مشابه در مورد روند نقض آزادی های مذهبی در افغانستان نیز است.

"داعش در عراق و سوریه نسل کشی کرده است"
"داعش در عراق و سوریه نسل کشی کرده است"

نسل کشی

ایالات متحدۀ امریکا کشتار عیسیویان، ایزدی ها و شیعیان مسلمان توسط گروه دولت اسلامی یا داعش را "نسل کشی" عنوان کرده و آن را تقبیح کرده است.

در این گزارش آمده که گروه های دهشت افگن چون داعش، بوکوحرام افرادی را که از تفسیر رادیکال اسلام انحراف جوید به قتل رسانیده و با این شیوه می خواهند طرز فکر خود را بالای مردم تحمیل کنند.

اما از سوی هم گزارش به نکاتی مثبتی نیز پرداخته است. در گزارش نگاشته شده است که به گونۀ مثال مقامات در ویتنام با وجود آزمون ها، به تدریج آزادی های مذهبی را وسعت می دهند.

وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا، به دستور کانگرس آن کشور، هر سال در مورد اعمال که اعتقادات مذهبی را نقض می کند گزارش تهیه کرده و جزئیات آن را به نشر می سپارد.

ایالات متحدۀ امریکا باور دارد که این کار منعکس کننده تعهد واشنگتن در قبال آزدای های مذهبی در جهان می باشد.

XS
SM
MD
LG