لینک های دسترسی

Breaking News

علمای سعودی: فتوای تروریزم دستور شیطان است


مفتی اعظم عربستان سعودی القاعده و گروه دولت اسلامی را دشمنان اسلام خطاب کرده است
مفتی اعظم عربستان سعودی القاعده و گروه دولت اسلامی را دشمنان اسلام خطاب کرده است

شورای عالی علمای عربستان سعودی، تنها نهاد مذهبی آن کشور که می‌تواند فتوا صادر کند، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تروریزم بر اساس شریعت اسلام "جنایتی شنیع" است و عاملان آن باید مجازات شوند.

این بیانیه که تمام ۲۱ عضو شورا آن را امضا کرد، با استناد به آیاتی از قرآن و احادیث پیامبر، تروریزم را جنایت می‌نامد و پرداخت پول به گروه‌های افراطی یا تشویق جوانان به شرکت در عملیات تروریستی را ممنوع می‌داند.

شورای عالی علمای عربستان این بیانیه را چند روز پس از آن صادر کرد که عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب، در نشستی در شهر جده متعهد شدند که با ایدئولوژی اسلامگرایانه افراطی مبارزه کنند.

خبرگزاری رویترز بیانیه را فراگیرترین حمله روحانیت محافظه‌کار عربستان به افراطگرایی اسلامی و گروه موسوم به "دولت اسلامی" (داعش) توصیف می‌کند.

این بیانیه، که رسانه‌های عربستان آن را منتشر کردند، به مجازات مشخصی دراین ارتباط اشاره نمی‌کند، اما می‌گوید باید اقدامات بازدارنده انجام شود. عربستان سعودی برای بسیاری از جرائم جدی، از مجازات مرگ – معمولاً با گردن زدن افراد مجرم بطور علنی – استفاده می‌کند.

شورای عالی علمای عربستان در بیانیه خود همچنین گفته است که صادرکنندگان فتواهایی که تروریزم را توجیه می‌کند، به هیچ عنوان موجه نیستند و اینگونه فتواها "دستوراتی شیطانی" است. این بیانیه همچنین از برخی آموزش‌های مذهبی در مدارس و خطبه‌های روحانیون ارشد انتقاد می‌کند.

عربستان سعودی برای مقابله با گروه افراطی داعش به تلاش‌های بین‌المللی به رهبری امریکا پیوسته است؛ این کشور مهم جهان اسلام، همچنین با واشنگتن در جنگ با القاعده همکاری کرده است.

مفتی اعظم عربستان، که ریاست شورای دولتی علما را بر عهده دارد، در بیانیه‌هایی در هفته‌های گذشته، پیکارجویان افراطی گروه موسوم به دولت اسلامی و نیز القاعده را "بزرگترین دشمنان اسلام" توصیف کرده است. مفتی اعظم سعودی اما در باره طالبان، که در افغانستان و پاکستان متهم به ارتکاب فعالیت های دهشت افگنی استند، همچو انتقادی نکرده است.

خبرگزاری رویترز در ادامه می‌نویسد برخی از سعودی‌های لیبرال و تحلیلگران خارجی گفته‌اند، در حالی که روحانیون ارشد وهابی علیه گروه‌های پیکارجو سخن گفته‌اند، مرتباً از زبانی بسیار غیرقابل تحمل نسبت به شیعیان و غیرمسلمانان، که ممکن است در بروز افراطگرایی مؤثر باشد، استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG