لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی سازمان حفاظت از کودکان از افزایش مرگ و میر کودکان افغان


سازمان حفاظت از کودکان (Save The Children) از افزایش مرگ و میر کودکان در اثر امراض مختلف به ویژه بیماری "سینه‌بغل و سو تغذی" در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان روز دوشنبه ۳۱ جنوری (۱۱ دلو) با نشر گزارشی گفته است که در جریان ماه گذشته میلادی، ۱۳۵ کودک در اثر بیماری‌ سینه‌بغل جان باخته اند.

این سازمان افزوده است که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که در ماه دسمبر ۲۰۲۱ میلادی، بیش از نیمی از خانواده‌ها در بخش‌های این کشور به مراقبت‌های صحی دسترسی پیدا نکرده اند.

سازمان حفاظت از کودکان همچنین به نقل از داکتران افغان گفته است که آمار تلفات کودکان مبتلا به سو تعذی در این کشور نیز رو به افزایش است.

این سازمان افزوده است: "فروپاشی سیستم صحی که عمدتاً ناشی از مسدودشدن دارایی‌های افغانستان و قطع کمک‌ها بوده است، هزینه‌های مرگ‌باری را برای کودکان افغان به همراه دارد."

این سازمان همچنین گفته است که مراکز صحی و به ویژه کیلنیک‌ها در سراسر افغانستان به‌ دلیل پرداخت نشدن حقوق ماهوار کارمندان صحی تعطیل شده‌ اند. سازمان حفاظت از کودکان تاکید کرده که کودکان بیمار در این کشور با دروازه‌های بسته و دواخانه‌های خالی مواجه‌ اند.

اما پیش از این سازمان‌های دیگر امدارسانی از پرداخت معاشات کارمندان سکتور صحی در افغانستان خبر داده بودند.

این سازمان تاکید کرده است که برای بهبود وضعیت تلاش‌هایش را ادامه داده و تیم‌های سیار این سازمان در نقاط دور دست افغانستان می‌کوشند تا جان هزاران کودک بیمار را نجات دهند.

این در حالی است که پیش از این کمیتۀ بین‌المللی نجات از احتمال فروپاشی سیستم صحی افغانستان هشدار داد و گفت که ممکن بیش از ۹۰ درصد مراکز صحی، به شمول کلینک‌ها در این کشور مسدود شوند.

این کمیتۀ ناوقت به تاریخ هفتم جنوری (۱۷ جدی) با نشر گزارشی گفت که با مسدون شدن بسیاری از کلینک‌ها در این کشور، میلیون‌ها نفر در افغانستان از دسترسی به خدمات صحی محروم خواهند شد.

این کمیته افزود که با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، نهادهای کمک‌کنندۀ بین‌‎المللی بسیاری از کمک‌های مالی خود را به حالت تعلیق درآورده و نیز میلیاردها دالر از دارایی‌های این کشور راکد شد.

XS
SM
MD
LG