لینک های دسترسی

Breaking News

نمایشنامهٔ 'فروش کابل' داستان یک ترجمان افغان را بازتاب می‌دهد که برای زنده ماندن در تقلا است


نمایشنامهٔ "فروش کابل" در تیاتر سگنیچر در منطقه آرلنگتن ایالت ویرجینیای ایالات متحدهٔ امریکا، به نمایش گذاشته شده است.

این نمایش تیاتر داستان زندگی پررنج یک ترجمان افغان است که بخاطر زنده ماندن تلاش می‌کند و پیامدهای ناگوار خروج نیروهای امریکایی از افغانستان بر زندگی او را بازتاب می‌دهد.

این نمایش نزدیک دو ساعته همچنان شجاعت یک زن افغان و خواهرش را به تصویر می‌کشد که برای نجات برادرش تلاش می‌کند.

اجرای زندهٔ هنرمندان تیاتر، رویداد های سرنوشت این ترجمان در سال ۲۰۱۳ را بازگو می‌کند. با آنکه این نمایش حکایت یک دهه قبل است، با رویدادهای دو سال قبل و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پیوند خورده است.

نقش ترون، ترجمان افغان و یکی از چهره‌های اصلی این نمایش را مازین آکر، بازیگر امریکایی لبنانی تبار، ایفا کرده است.

مازین آکر گفت: "من شخصیت ترون را به عنوان کسیکه بخاطر کار با امریکایی ها رنج می کشد شناختم. او بخاطر نیت خوب و کار خوبش مجازات می‌شود و خانواده اش بهای خدمت او را می پردازند."

در این نمایشنامه، فشار زندگی در حاکمیت طالبان محسوس است و دیزاینر برای اجرای این نمایش یک اپارتمان به سبک افغانستان را طراحی کرده است در آن یک الماری بزرگ وجود دارد و که ترون با به صدا درآمدن دروازه، در داخل این الماری خود را پنهان می‌کند.

برای برخی از بینندگان مانندزک دنس، این نمایش مهم بود.

او گفت: "به نظرم داستان مهمی بود به خصوص که در واشنگتن، جایی‌که تصامیم بزرگ گرفته می‌شود، به نمایش گذاشته شده است و برخی مسایل پنهان می‌ماند. اما بازهم این مسله به ده سال بعد آن مرتبط است و نمایش واقعاً حواسم را با خود برد."

عافیه اوستا ظریف، هنرپیشه افغان که نقش خواهر ترون را ایفا کرده است،‌ می گوید این نمایشنامه شجاعت زن افغان را نشان می‌دهد که به عنوان همسر، خواهر یک دوست، غم و رنج را تحمل می‌کند و برای نجات برادرش تلاش می‌کند.

یکی دیگر از شخصیت های این نمایش، نگین همای‌فر است که به عنوان همسایهٔ ترون نقش بازی کرده است و در مورد آیندهٔ این ترجمان کنجکاو است. نگین می‌گوید که این نمایش برای امریکایی‌ها پس از یک دهه بار دیگر فرصت آنرا می‌دهد تا واقعیت‌ها را فراتر از عناوین خبری درک کنند.

همای‌فر گفت: "این داستان ما را مجبور می‌سازد تا در مورد انسان‌هایی فکر کنیم که فراتر از عناوین خبری به عنوان یک انسان زندگی می کنند تا هر لحظه باید برای زندگی خود تصمیم بگیرند. هیچ چیز سیاه و سفید نیست، اما خلاهایی است که به نظرم این نمایش آنرا بازتاب می‌دهد."

نویسندهٔ این نمایش، سیلویا خوری، رویداد های سال ۲۰۱۳ را پس از یک دهه با سرنوشت ترجمانان پیوند داده است که پس از خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان، با پیامد‌های ناگوار در حاکمیت طالبان روبرو اند.

جاوید که در این نمایش شوهر خواهر ترون است، نقش خیاط و مخبر طالبان را ایفا می کند که بخاطر حفظ جان برادر همسرش مجبور به همکاری با طالبان شده است. یوسف سلطانی این نقش را با مهارت بازی کرده است و می گوید که شخصیت جاوید درین نمایش بسیار "حساس و زیرکانه" تنظیم شده است.

در پایان این نمایش، ترون پس از شنیدن تهدید طالبان در برابر همسرش، و قربانی شدن شوهر همسایه، برای نجات جان خودش و زن همسایه با فرزند کوچک اش از راه غیر قانونی از کشور متواری می‌شود.

نمایش "فروش کابل" در یکی از سالون های تیاتر در نزدیکی قصر سفید اجرا می‌شود و برای امریکایی ها پیام آنرا دارد تا افغان‌هایی که برای حمایت از نیروهای امریکایی قربانی داده اند و در شرایط رقت‌بار در حاکمیت طالبان گیرمانده اند و جان هایشان در خطر است، حمایت کنند.

XS
SM
MD
LG