لینک های دسترسی

Breaking News

شیخ محمد بن زاید به عنوان رییس جدید امارات متحده عرب انتخاب شد 


یک روز پس از وفات شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رییس پشین دولت امارات متحده عرب، مقامات این کشور حوزهٔ خلیج روز شنبه ۱۴ می ( ۲۴ ثور) شیخ محمد بن زاید را به حیث رییس جدید دولت آن کشور انتخاب کردند.

وان (‌WAN)خبرگزاری امارات متحدهٔ عرب،‌ گزارش داده است که شیخ محمد بن زاید توسط شورای عالی فدرال به حیث حاکم جدید این کشور نفت خیز انتخاب شد. امارات متحدهٔ عرب در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط پدر بن زاید بنیانگذاری شد.

بن زید ۶۱ ساله که برادر ناتنی آل نهیان است، در سال های اخیر اردوی امارات متحده عرب را با تکنالوژی پیشرفته مجهز کرد و نفوذ این کشور حوزهٔ خلیج را که دارای ثروت نفت و موقعیت تجارتی است،‌ در سطح بین‌المللی گسترش داد.

امارات متحده عرب یکی از متحدان نزدیک عربستان سعودی تلقی می شود. این کشور پس از آنکه از نحوهٔ قدرت سنتی خود را کنار گذاشت و تعامل ایالات متحده در منطقه نیز کاهش یافت، نقش رهبری کننده را در شرق میانه بازی کرده است.

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رییس دولت امارات متحده عرب، روز جمعه ۱۳ می ( ۲۳ ثور) در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

قدرت سیاسی شیخ محمد بن زاید هنگامی آغاز شد که وضعیت سلامت برادر ناتنی‌اش، شیخ خلیفه بن زاید، رییس پیشین امارات، روبه وخامت رفت و در سال ۲۰۱۴ سکته مغزی کرد.

آل نهیان یکی از سیاستمداران طرفدار کشور های غربی بود که توانست روابط کشور های حوزه خلیج فارس را با ایالات متحده و متحدانش نزدیکتر بسازد.

وزارت امور ریاست جمهوری امارات متحده عرب مرگ خلیفه و این حاکم ثروتمند امارات ابوظبی را تایید کرد، اما در مورد درگذشت وی جزییات ارایه نکرد.

خلیفه بن زاید در سال ۱۹۴۸ میلادی دیده به جهان گشود و از سال ۲٠۱۴ بدینسو در اثر دچار سکتۀ مغزی از ادارۀ مملکت کنار رفت و در عین حال از حضور عام مردم دوری جست.

امارات در مارچ ۲۰۱۵ میلادی در ایتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی یکجا شد و بر ضد شورشیان حوثی یمن، درگیری جنگ بوده است، شورشیانی که از حمایت ایران برخوردار اند.

امارات متحدهٔ عرب و بحرین در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۰ میلادی در قصر سفید "توافقات ابراهیم" را امضا کردند و روابط خود را با اسراییل عادی ساختند.

پس امضای توافق ابراهیم که به وساطت امریکا صورت گرفت،‌نفتالی بنیت، صدر اعظم اسراییل، به تاریخ ۱۲ دسمبر ۲۰۲۱ میلادی به امارات متحدۀ عرب سفر کرد و این نخستین سفر یک صدر اعظم اسراییل به امارات بود.

XS
SM
MD
LG