لینک های دسترسی

Breaking News

تنها ۱۴ درصد مراکز صحی در افغانستان خدمات اساسی ارایه می‌کنند-گزارش


یک نظر سنجی وزارت صحت عامه افغانستان نشان ‌داده است که ۱۴ درصد مراکز صحی در این کشور، خدمات اساسی شامل مراقبت‌های لازم برای کودکان، نظارت بر رشد آنان، روش‌های تنظیم خانواده، مراقبت‌های قبل از ولادت و هنگام ولادت و عفونت‌های مقاربتی را ارایه می‌دهند.

وزارت صحت عامه افغانستان نظر سنجی تازۀ را در هفت ولایت این کشور انجام داده که در جریان آن با بیش از یک هزار نفر از کارمندان مراکز صحی مصاحبه شده و نیز ۱۴۲ مرکز صحی از نظر "چگونگی خدمات و کیفیت مراقبت‌های صحی" ارزیابی شده است.

در این گزارش همچنان آمده است که حدود ۶۰ درصد مشوره‌ها به زنان باردار، در مورد علایم خطر بوده که بخشی از این مشوره‌ها نادرست بوده اند.

در این گزارش آمده است: "هنوز هم ارایه دهندگان خدمات صحی قبل از ولادت، در گرفتن تاریخچۀ مریض و اطلاع‌دهی زنان در مورد علایم مربوط به عوارض بارداری کاملأ دقیق نبودند که در حدود ۶۰ درصد از مشاوره‌ها در اولین بازدید زمان قبل از ولادت، در مورد علایم خطر بارداری بوده در حالی که تنها ۱۵ درصد از مشاوره‌ها همه عناصر تاریخچه مریض را ارزیابی کرده اند".

بربنیاد این گزارش، ۷۵ درصد مراکز صحی برای زنان باردار خدمات قبل از ولادت را ارایه می‌دهند؛ اما هنوز خدمات صحی در مورد اطلاع‌دهی زنان در رابطه به علایم مربوط به عوارض بارداری دقیق نیست.

اما خدمات برای ولادت‌های عادی و طبیعی در ۸۱ درصد مراکز صحی موجود است و حدود ۷۵ درصد مراکز صحی برای ولادت‌های پیچیده و "سزارین" خدمات دارند.

این آمار در حالی ارایه می‌شود که بربنیاد گزارش‌ها در هر ۱۰۰ هزار ولادت، ۱۴۳مادر در جریان ولادت در افغانستان جان می‌دهند.

بربنیاد این نظرسنجی هنوز نیمی از مراکز صحی ترازو برای وزن کردن کودکان ندارند و حدود ۷۵ درصد مراکز صحی در افغانستان به انترنت وصل نیستند.

در این نظرسنجی گفته شده که بیش از ۹۰ درصد مراکز صحی دارای تشناب برای بیماران، برق منظم و آب نداشته و نیز از امکانات و تجهیزات اساسی دیگر برخوردار نیستند.

عطاالله سیدزی، یکی از مسوولان وزارت صحت عامه افغانستان گفت: "در این سروی ولایات کابل، پکتیا، ننگرهار، بلخ، کندز، هرات و کندهار شامل بوده است".

از سوی دیگر، بیش از ۸۰ درصد مراکز صحی خدمات مربوط به شکر، امراض قلبی عروقی و امراض تنفسی را ارایه کرده و نیز نزدیک به ۹۰ درصد مراکز صحی خصوصی و ۶۱ درصد مراکز دولتی خدمات مربوط به دیابت (شکر) را ارایه می‌دهند.

روح الله خانزاده، عضو کمیسیون صحت مجلس نمایندگان افغانستان به صدای امریکا گفت: "از مرکز کندهار که احوال داریم، ۵۰ درصد خدمات هم موجود نیست و مناطق دور دست از این خدمات کاملأ محروم اند".

در سراسر افغانستان ۳۵۰۰ شفاخانه و مرکز صحی وجود دارد. بربنیاد ارقام وزارت صحت ۹۰ درصد افغان‌ها با دو ساعت فاصله به مراکز صحی دسترسی دارند.

XS
SM
MD
LG