لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش های بین المللی پس از حملۀ ترکیه بر شمالشرق سوریه


یک کاروان نظامی اردوی ترکیه در نزدیکی سرحد با سوریه
یک کاروان نظامی اردوی ترکیه در نزدیکی سرحد با سوریه

آغاز عملیات نظامی ترکیه در مناطق کردنشین شمال سوریه در روز چهارشنبه، نهم ماه اکتوبر (۱۷م میزان)، موجی از واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشته است.

قصر سفید با انتشار بیانیه‌ای به نقل از دونالدترمپ، رئیس جمهور امریکا تاکید کرده که واشنگتن اقدام ترکیه را در حمله به شمال سوریه تایید نمی‌کند و آن را "مفکورۀ بدی" عنوان کرده است.

در این اعلامیه همچنین آمده است که ایالات متحده این تحولات را به دقت زیر نظر دارد.

قصرسفید بیان داشته که ترکیه تعهداتی مبنی بر بروز ندادن بحران انسانی، حفظ امنیت اقلیت‌های دینی و همچنین بازنگشتن گروه داعش داده است و واشنگتن، انقره را در قبال این تعهدها مسئول می‌داند.

انتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد گفته است که هرگونه عملیات نظامی باید با رعایت کامل منشور سازمان ملل و قوانین بشردوستانۀ بین‌المللی اجرا شود.

رئیس پالیسی خارجی اتحادیۀ اروپایی از ترکیه خواسته است تا عملیات نظامی خود را در شمالشرق سوریه متوقف سازد.

فدریکا موگیرینی روز چهارشنبه در یک اعلامیه گفته است که آغاز دوبارۀ خصومت های مسلحانه در شمال شرق سوریه، ثبات تمام منطقه را تضعیف بخشیده، رنج غیرنظامیان را تشدید کرده و باعث آواره شدن افراد بیشتری می شود."

اتحادیۀ اروپا می گوید که "اقدام یکجانبه" پیشرفت های ائتلاف به رهبری ایالات متحده را در شکست گروه تندرو داعش تهدید می کند.

این اتحادیه، همچنین از جناح های درگیر خواسته است تا حفاظت از غیرنظامیان و دسترسی به کمک های بشری را در سرتاسر سوریه یقینی سازند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، از ترکیه خواسته تا خویشتن‌داری به خرج داده و عملیات نظامی خود را متوقف کند.

آقای یونکر گفته است که اگر "نقشۀ مورد نظر ایجاد یک منطقۀ به اصطلاح امن است، انتظار نداشته باشید که اتحادیه اروپا هزینه‌ای برای آن بپردازد."

ینز استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو نیز ابراز امیدواری کرده است که عملیات ترکیه در سوریه "سنجیده و متناسب" باشد.

وزارت امور خارجه مصر عملیات اردوی ترکیه را محکوم کرده و آن را "حملۀ آشکار و غیرقابل قبول به حاکمیت یک کشور برادر عرب" خواند.

قاهره همچنین خواستار برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب برای بررسی موضوع شده است.

قبل از این، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، خواستار توقف حملۀ ترکیه به سوریه شد و هشدار داد که این حملات "به بی‌ثباتی بیشتر منطقه و تقویت گروه داعش می‌انجامد."

وزیر امور اروپایی فرانسه هم گفته است که پاریس، به همراه بریتانیا، خواستار برگزاری نشست فوق العادۀ شورای امنیت در این ارتباط خواهند شد.

وی همچنین گفت که فرانسه، بریتانیا، و آلمان در حال نهایی کردن یک اعلامیه یی مشترک در "محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه" اند.

ایتالیا، دنمارک و هالند نیز این اقدام انقره را محکوم کرده و در مورد "پیامدهای منفی آن بر امنیت و ثبات منطقه" ابراز نگرانی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG