لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: ۳۰هزار مهاجر دیگر افغان از ایران برگشته یا اخراج شده اند


آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان نشان می‌دهد که از آغاز جنوری تا اکنون نزدیک ۳۰هزار مهاجر افغان به شمول کودکان از ایران اخراج شده و یا داوطلبانه به افغانستان برگشته اند.

این وزارت به گونۀ روزانه ارقام اخراج‌شدن و برگشت‌ مهاجران افغان از ایران را نشر می‌کند که بر اساس معلومات آن، در این مدت بیش از ۱۲هزار و ۵۰۰ تن از مرز اسلام قلعه و نزدیک به ۱۶هزار مهاجر افغان نیز از مرز نیمروز وارد افغانستان شده اند.

معلومات این وزارت نشان می‌دهد که بیشتر از برگشت‌کنندگان و اخراج‌شدگان کسانی بوده اند که بدون خانواده به گونۀ قاچاقی به ایران رفته بودند و پس از برگشت برای دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی به سازمان‌ بین‌المللی مهاجرت معرفی شده اند.

آصفه ستانکزی، مسوول مرکز حمایت از مهاجران افغان در ایران به صدای امریکا گفت که در حال حاضر حدود چهارمیلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که رسماً ثبت شده اند. او افزود که احتمال دارد که بین ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار مهاجر افغان نیز به گونه غیرقانونی در ایران به سر ببرند.

به گفتۀ ستانکزی در محدودۀ زمانی ماه ثور تا سرطان سال روان خورشیدی مهاجرین افغان در ایران که مدارک قانونی نداشتند، سرشماری شدند و اسناد هویتی گرفتند. او گفت: "کسانی که بعد از آن آمدند، در پروسه سرشماری شرکت داده نشدند و هیچگونه اسناد اقامتی ندارند، اینها اخراج می‌شوند".

همچنان به گفتۀ او، بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌ها علیه ایران نیز منجر شده است که این کشور آمادۀ پذیرش مهاجرین نباشد.

به گزارش ایرنا، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان که به تازگی به حیث سفیر آن کشور در افغانستان مقرر شده است، شمار شهروندان افغانستان مقیم ایران را حدود پنج میلیون نفر اعلام کرده است.

غلام سخی، یکی از مهاجرین افغان که به گونۀ غیرقانونی برای کار به ایران رفته است، گفت که در حال حاضر در آن کشور نیز بیکاری است و طی ماه گذشته تنها چهار روز توانسته است که کار کند. او گفت که خواستار برگشت به افغانستان است، اما به دلیل نبود کار نتوانسته کرایه راهش را فراهم کند.

آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان نشان می‌دهد که از اگست ۲۰۲۱ تا اکنون بیش از یک میلیون و ۱۸۶هزار مهاجر افغان از کشورهای مختلف به شمول ایران به افغانستان برگشته اند.

در همین حال، صندوق جمعیت ملل متحد در اواخر ماه قوس گزارش داد که از اول جنوری تا اکتوبر ۲۰۲۲ میلادی ۶۶۱هزار و ۶۰۰ مهاجر افغان از ایران به کشورشان برگشته اند.

بر اساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، ۳.۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این تعداد نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی بودند. اما این سازمان گفته است که صدها هزار مهاجر دیگر افغان پس از اگست سال گذشته، به ایران رفته اند.

XS
SM
MD
LG