لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: حدود نه‌هزار مهاجر افغان در یک هفته از ایران برگشته یا اخراج شده اند


وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌گوید که از روز شنبه تا امروز پنجشنبه نهم فبروری (۲۰ دلو) حدود نه‌هزار مهاجر افغان به شکل داوطلبانه از ایران برگشته و یا هم از آن کشور اخراج شده اند.

آماری را که این وزارت به شکل روزانه نشر می‌کند، نشان می‌دهد که در این مدت، سه‌هزار و ۲۳۰ تن از طریق مرز اسلام قلعۀ هرات و پنج‌هزار و ۵۷۹ مهاجر نیز از طریق مرز نیمروز وارد افغانستان شده اند.

این وزارت همچنان گفته است که بیشتر این اخراج‌شدگان که هشت‌هزار و ۱۹۱ تن را تشکیل می‌دهند، بدون خانواده و قاچاقی برای کار به ایران رفته بودند.

لطیف یکی از جوانانی که برای کار به ایران رفته بود، به صدای امریکا گفت که هنگام ورود به خاک آن کشور توسط پولیس بازداشت شد.

به گفتۀ لطیف، پولیس برای یک هفته او و حدود ۳۰ تن از همراهانش را زندانی و لت و کوب کردند. او گفت:‌ "بعد از آنکه در زندان خیلی شکنجه شدیم، ما را در موتر لاری آوردند به مرز هرات و گفتند که به کشورتان بروید و دیگر بدون اسناد قانونی برنگردید".

بر اساس معلومات وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان، از جملۀ هشت‌هزار و ۸۰۹ تن، تنها حدود هفت درصد این افراد برای دریافت کمک به سازمان بین‌المللی مهاجرت معرفی شده اند.

آمار مرکز حمایت از مهاجران افغان در ایران نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود چهارمیلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که اسناد رسمی دارند، اما این نهاد تخمین می‌زند که بین ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰هزار مهاجر افغان نیز به گونه غیرقانونی در ایران به سر ببرند.

اما به گزارش ایرنا، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان که به تازگی به حیث سفیر آن کشور در افغانستان مقرر شده است، شمار شهروندان افغانستان مقیم ایران را حدود پنج میلیون نفر اعلام کرده است.

آمار وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان نشان می‌دهد که از اگست ۲۰۲۱ میلادی، زمانی که طالبان دوباره بر افغانستان مسلط شدند، تا اکنون بیش از یک میلیون و ۲۲۸هزار مهاجر افغان از کشورهای مختلف به شمول ایران به افغانستان برگشته اند.

بر اساس آمار کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، قبل از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، ۳.۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کردند که از این تعداد نزدیک به دو میلیون مهاجر غیرقانونی بودند. اما این سازمان گفته است که صدها هزار مهاجر دیگر افغان پس از اگست سال گذشته، به ایران رفته اند.

XS
SM
MD
LG