لینک های دسترسی

Breaking News

گریفیتس: مشکل آموزش و کار زنان باید حل شود؛ حقانی: رهبران طالبان اختلاف دیدگاه دارند


هیات بلندپایۀ سازمان ملل متحد به رهبری مارتین گریفیتس، معاون منشی عمومی این سازمان در ادامۀ دیدار با مقام‌های طالبان در کابل، با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ حکومت این گروه دیدار کرده و دربارۀ محرومیت زنان و دختران از آموزش و کار، صحبت کرده است.

این هیات ملل متحد دو روز پیش وارد افغانستان شد و در حال حاضر مصروف دیدار با مقام طالبان در کابل است. وزارت داخلۀ حکومت طالبان روز چهارشنبه ۲۵ جنوری (پنجم دلو) در اعلامیه‌ای گفت که معاون سرمنشی ملل متحد در این دیدار، خواستار برگشت زنان به کار و رفع محدودیت‌ها بر آموزش دختران شده است.

در اعلامیه به نقل از آقای گریفیتس آمده است: "ما باید عملکردهای یک‌دیگر را بیشتر از بیش تحت انتقاد قرار ندهیم، زیرا انتقادات بیش از حد راه‌های تفاهم را بسته می‌کند، اما بالای تعلیم و کار زنان تاکید می‌نمایم که باید هر چی زودتر این مشکل مرفوع گردد."

آقای گریفیتس و ملل متحد تا کنون در مورد دیدارهای این هیات با طالبان جزییاتی ارایه نکرده اند.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، به طور روز افزون محدودیت‌های سختگیرانه را بر زنان و دختران در سراسر این کشور وضع و آنان را نه تنها از کار در دفاتر دولتی و سازمان‌های غیرحکومتی، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون‌ها نیز منع کرده اند. طالبان فقط دختران را تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب می‌دهند.

به نقل از اعلامیهٔ طالبان، سراج‌الدین حقانی، به هیات بلندپایۀ ملل متحد اطمینان داده است که در بخش آموزش و کار زنان در افغانستان، محرومیت دایمی مطرح نیست و این مشکل به زودی حل خواهد شد.

حقانی اضافه کرده است که آموزش و تحصیل نیاز اساسی جامعۀ افغانستان است، اما تاکید کرده که در این مورد تفاوت دیدگاه در میان رهبران طالبان وجود دارد.

هیات بلندپایۀ سازمان ملل متحد روز گذشته با سرپرست وزارت خارجه و عبدالسلام حنفی، معاون ریاست الوزرای حکومت طالبان نیز دیدار ‌‌بر اهمیت کمک‌رسانی به نیازمندان افغان تاکید کرده‌اند.

در این حال، آدری آزولی، رییس عمومی یونسکو به مناسبت روز بین‌المللی آموزش بار دیگر بر از سرگیری فوری حق آموزش برای همه‌ای دختران و زنان در افغانستان تاکید کرده است.

خانم ازولی افزوده است: "سازمان ما، در ارتباط نزدیک با اجتماعات در کشور، به طور مداوم در افغانستان کار می‌کند تا ادامه تحصیل را چه از طریق کورس‌های سوادآموزی و یا از طریق برنامه‌های رادیویی که وسیله رسیدن پیام به خانه‌های مردم است، میسر سازد."

یونسکو که ۲۴ جنوری روز جهانی آموزش ۲۰۲۳ را به زنان و دختران افغانستان اختصاص داده، همچنان گفته است که بر نظارت از روند آموزشی در افغانستان ادامه خواهد داد.

در این حال، وزارت معارف حکومت طالبان در اعلامیه‌ای به مناسب روز جهانی آموزش به جامعه جهانی اطمینان داده که این گروه تعلیم را برای هر شهروند افغان ضروری می‌داند.

به گفتۀ این وزارت با وجود مشکلات اقتصادی، آنان توانسته اند که دروازۀ ۱۹هزار مکتب و ۱۳هزار مدرسه دینی و هزاران مرکز آموزشی را به روی دانش‌آموزان باز نگهدارند. این وزارت اضافه کرده که در حال حاضر ده میلیون دانش‌آموز که بیش از دوونیم میلیون آن دختران اند، در افغانستان مصروف آموزش اند.

اما این وزارت در مورد بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه دختران چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG