لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در سالروز خروج قشون سرخ از افغانستان: زندگی امن می‌خواهیم


همزمان با ۳۳مین سالروز خروج قشون سرخ شوروی سابق از افغانستان، طالبان می‌گویند که این گروه ارادۀ تجاوز بر خاک هیچ کشوری را نداشته و از سایر کشورها خواستار احترام متقابل اند.

امروز سه‌شنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) مصادف است با ۳۳مین سالروز خروج سربازان اتحاد جماهیر شوروی سابق از افغانستان. حکومت طالبان این روز را رخصتی عمومی اعلام کرد.

این گروه با نشر اعلامیه‌ای در پیوند به سالروز خروج قشون سرخ شوروی سابق از افغانستان گفته است که مردم این کشور در یک قرن اخیر، سه بار در برابر تجاوز ایستادگی کرده و از این "امتحان" موفق به در آمده اند.

در اعلامیه آمده است: "ما امیدواریم که کشورهای متجاوز، از تهاجم‌های پی‌هم و آزادی دوبارۀ افغان‌ها در یک قرن اخیر، درس‌های زیادی گرفته باشند و دیگر راه دشمنی و خصومت با کشور و ملت ما را ترک کنند...ما ارادۀ تجاوز بر حریم و خاک کدام کشور را نداریم و از سایر کشورها هم خواهان احترام متقابل و زندگی با امن را داریم."

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست بر افغانستان مسلط شدند و تا کنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است. به تازگی برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از حضور و فعالیت گروه‌های دهشت‌افگن در زیر حاکمیت طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و آن را تهدید جدی به امنیت منطقه و کشورهای جهان خواندند.

اخیراً کمیته نظارت بر تعزیرات ملل متحد با نشر گزارشی گفته است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، آزادی و فعالیت گروه‌های دهشت‌افگن در داخل افغانستان در مقایسه با هر زمان دیگر افزایش یافته است. گروه نظارت بر تعزیرات ملل متحد با اشاره به تقویت روابط طالبان با شبکه القاعده افزود که عبدالله، پسر اسامه بن لادن، در ماه اکتوبر به خاطر ملاقات با رهبران طالبان، به افغانستان سفر کرد.

در این حال، حزب جمعیت اسلامی افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که افغانستان در دو دهۀ اخیر، فرصت‌های تاریخی را از دست داده و به دلیل "ضعف رهبری حکومت‌های این کشور، ترویج وحشت‌ناک فساد و نبود ارادۀ قاطع سیاسی در کنار تروریزم و افراط‌گرایی"، مردم این کشور هنوز هم تاوان آن را می‌پردازند.

این حزب افزوده است: "امیدواریم که جناح‌ها و شخصیت‌های دلسوز و همچنین دوستان راستین منطقه‌ای و جهانی افغانستان، برای شکل‌دهی وضعیت جدید و ترسیم نقشه راه آینده این کشور و حل بنیادین مسایل ملی و ایجاد حکومت مبتنی بر رای و ارادهٔ مردم که تعهدات بین‌المللی افغانستان را احترام نماید، دست به دست هم داده و کار نمایند."

قشون اتحاد جماهیر شوروی پیشین، در هفتم جدی سال ۱۳۵۸ به افغانستان تجاوز کرد و پس از نه سال از این کشور بیرون شدند.

حضور نیروهای قشون سرخ اتحاد جماهیر شوری سابق در افغانستان، سه دهه قبل سبب کشته‌شدن میلیون‌ها افغان و آواره شدن میلیون‌ها خانواده از افغانستان شد.

XS
SM
MD
LG