لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات امریکا؛ ترمپ و بایدن مناظره می‌کنند


دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوریخواه و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده شام پنج‌شنبه ۲۲ اکتوبر (اول عقرب) در مناظرۀ رو در رو شرکت می‌کنند.

در این مناظرۀ ۹۰ دقیقه‌ای که کریستین ولکر، خبرنگار شبکۀ ان بی سی مجری آن است، پیرامون شش موضوع "مقابله با همه‌گیری کروناویروس، خانواده‌های امریکایی، موضوع نژاد در امریکا، تغییرات اقلیمی، امنیت ملی و رهبری" صحبت خواهد شد.

در آغاز هر مبحث برای هر نامزد دو دقیقه وقت داده خواهد شد تا صحبت کند. اما اینبار کمیسیون مناظرات ریاست جمهوری امریکا تصمیم گرفته است که در دو دقیقۀ نخست، مایکروفون نامزدی را که وقت صحبتش نیست، خاموش نگه‌داشته شود تا نامزد رقیب وی نتواند صحبت‌هایش را قطع کند.

این اقدام پس از آن از سوی کمیسیون مناظرات ریاست جمهوری امریکا اتخاذ شد که در نخستین مناظره هر دو نامزد، عمدتاً آقای ترمپ، بار بار حرف یک دیگر را قطع کردند و نظم مناظره به هم خورد.

قرار بود این دو نامزد ریاست جمهوری امریکا به تاریخ ۱۵ اکتوبر نیز مناظره‌ای داشته باشند، اما به دلیل ابتلای آقای ترمپ به کووید۱۹ و امتناع وی از اشتراک در مناظرۀ مجازی با جو بایدن، این مناظره برگزار نشد.

این در حالی است که بیش از ۴۳ میلیون رای‌دهندۀ امریکایی، از قبل با رفتن به مراکز رای‌دهی زودهنگام یا هم ارسال آرای شان از طریق پست، نامزد مورد نظر شان را انتخاب کرده اند. بیشتر آنان به دلیل نگرانی از همه‌گیری کروناویروس و جلوگیری از ورود به مراکز رای‌دهی در روز انتخابات سوم نومبر، از گزینۀ رای‌دهی زودهنگام استفاده کرده اند.

مناظرۀ پنج‌شنبه شب، آخرین فرصت برای دونالد ترمپ است تا از رقیب دموکرات خود سبقت بگیرد. آقای بایدن که در حدود نیم قرن گذشته به صفت سناتور و سپس معاونیت ریاست جمهوری، در عرصۀ سیاسی در امریکا حضور داشته است، بر اساس نظرپرسی‌های مختلف عامه تا ده درصد حمایت بیشتر رای‌دهندگان را با خود دارد.

آقای ترمپ روز سه شنبه در مصاحبه با فاکس نیوز خانم ولکر را به داشتن گرایش حزبی متهم کرد و نیز از خاموش بودن مایکروفون نامزدان در جریان مناظره ابراز ناخرسندی کرد. آقای ترمپ همچنان گفت که این مناظره به جای کروناویروس و مسایل داخلی امریکا، باید به موضوعات سیاست خارجی متمرکز می‌بود.

آقای ترمپ در جریان هفتۀ جاری در چندین گردهمایی انتخاباتی حضور یافت، اما جو بایدن در چند روز اخیر در خانه مانده است تا برای مناظره آمادگی بگیرد.

ستاد انتخاباتی آقای ترمپ گفته است که در مناظرۀ پنج‌شنبه شب در پیوند با معاملات هنتر بایدن، پسر جو بایدن با اوکراین و چین پرسش خواهد شد. طرفداران آقای ترمپ ادعا می‌کنند که هنتر بایدن با استفاده از نفوذ پدرش، معاملات پردرآمدی با اوکراین و چین داشته است.

بل ستیپین، رییس ستاد انتخاباتی آقای ترمپ با نشر بیانیه‌ای گفته است: "اگر رسانه‌ها این پرسش‌ها را از جو بایدن نمی‌پرسند، رییس جمهور [ترمپ] آن را خواهد پرسید و آنجا راه گریزی برای بایدن نخواهد بود."

جو بایدن پرسش‌ها در مورد پسرش را "کمپاین افترا" خوانده است، اما مشخصاً در مورد اتهامات وارد شده، به ویژه عضویت هنتر در یک شرکت گاز طبیعی اوکراین و گزارش‌ها منبی بر معاش ماهوار ۵۰ هزار دالری از آن شرکت، توضیحاتی نداده است.

XS
SM
MD
LG