لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ: سربازان شجاع افغان در جنگ با طالبان قربانی می‌دهند


سخنرانی رئیس جمهور ترمپ در نشست رهبران اسلامی در ریاض پایتخت عربستان سعودی
سخنرانی رئیس جمهور ترمپ در نشست رهبران اسلامی در ریاض پایتخت عربستان سعودی

رئیس جمهور ایالات متحده با ستایش از کارکرد نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در مبارزه با دهشت افگنان، سربازان افغان را شجاع خطاب کرد.

دونالد ترمپ در نشست رهبران حدود ۵۰ کشور اسلامی در ریاض پایتخت عربستان سعودی گفت که ضمن تاکید بر ایجاد صف واحد برای مبارزه با دهشت افگنی، تصریح کرد که همه کشورهای جهان باید سهم صادقانۀ خود را در این زمینه ایفا کنند.

آقای ترمپ گفت که سربازان شجاع افغان برای دفاع از کشورشان، قربانی بزرگی در جنگ برضد طالبان و سایر گروه‌ها می‌دهند. او تاکید کرد که ایالات متحده در کنار کشورهایی می ایستد که بر ضد دهشت افگنی مبارزۀ بی دریغ می کنند.

همنوایی مقامات افغان با رئیس جمهور ترمپ

پس از اظهارات آقای ترمپ مبنی را شجاعت قوای افغانستان و مبارزۀ آنان در برابر گروه طالبان و سایر شورشیان، حمدالله محب، سفیر افغانستان در واشنگتن دی سی، به صدای امریکا گفت که دهشت افگنی یک تهدید جهانی است و مستلزم آن است تا کشور های جهان در برابر این پدیده، مبارزه کنند.

آقای محب گفت "مردم و قوای امنیتی افغان در این مبارزه پیشتاز بوده است. قسمیکه رئیس جمهور ترمپ گفت، وظیفۀ مطلق هر کشور در منطقه است تا اطمینان حاصل کند که دهشت افگنان در خاک آنان پناهگان امن ندارند."

سفیر افغانستان با تاکید بر سخنان رئیس جمهور ترمپ اضافه کرد که هر کشور در منطقه وظیفه دارد تا تمام منابع تمویل مالی گروه های دهشت افگنی را قطع کند.

آقای محب در مورد گفت "ما نمی توانیم که برندۀ جنگ تاریخی بین خوب و بد شویم، مگر اینکه همۀ جهان به صورت واحد در برابر آن مبارزه کند."

سرزمین کهن و مقدس

دونالد ترمپ نقش عربستان سعودی را در امر مبارزه با دهشت افگنی مهم تلقی کرد و گفت که به همین دلیل سفرش را از این "سرزمین کهن و مقدس" آغاز کرده و گفته است که مبارزۀ مشترک بر ضد دهشت افگنی نیز از همین سرزمین مبدا می گیرد.

رئیس جمهور ترمپ، اسلام را دین عالی خطاب کرد و گفت که ۹۵ درصد قربانیان دهشت افگنی در جهان، مسلمانان اند. او گفت "اینجا برای لکچر دادن نیامده ام، اینجا نیامده ایم که به دیگر مردم بگوییم که چگونه زندگی کنند، چی کنند، کی باشند و چگونه عبادت کنند. در عوض، برای پیشکش مشارکت مبتنی بر علایق و ارزشهای مشترک که متضمن آیندۀ بهتر برای همۀ مان باشد، اینجا آمده ایم".

جنگ خوب در برابر بد

رئیس جمهور ایالات متحده گفت که جنگ کنونی جهان جنگ بین ادیان، فرقه ها و مدنیت های مختلف نبوده بلکه به گفتۀ وی جنگ بین جنایتکاران بربری که در صدد زدودن زندگی بشر اند و مردم نجیب همه ادیانی است که در صدد حفاظت از بشر اند. او دهشت افگنی را خبیث و مبارزه با آن را نجیب توصیف کرد.

آقای ترمپ گفت که اگر رهبران جهان در صف واحد مبارزه بر ضد دهشت افگنی در کنار هم ایستاد نشوند، هم ملامت تاریخ بوده و به گفتۀ وی هم در محضر خدا مسوول خواهند بود.

آقای ترمپ نقش رهبران دینی را در روشن ساختن ذهنیت عامه مهم و برجسته خوانده گفت "رهبران دینی، باید مطلقاً روشن بسازند که بربریت سرفرازی نمی آفریند".

انزوای ایران

رئیس جمهور ایالات متحده ایران را مسوول ناامنی و ایجاد آشوب در منطقه خواند و گفت که کشورهایی مانند ایران به دهشت افگنان پناهگاه امن، حمایت مالی و جایگاه اجتماعی برای جلب و جذب جنگجو فراهم می‌کند.

از لبنان گرفته تا عراق و یمن، به گفتۀ آقای ترمپ، ایران برای دهشت افگنان حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی فراهم می کند تا سبب ویرانی و ترویج هرج و مرج در منطقه شوند.

آقای ترمپ با اشاره به حمایت ایران از حکومت بشار الاسد رئیس جمهور سوریه گفت که رژیم ایران برای چندین دهه، جنگ فرقه‌ای و دهشت را در مطنقه دامن زده است.

رئیس جمهور ایالات متحده گفت که ایران آشکارا از "کشتار، تخریب اسرائیل و مرگ بر امریکا" سخن می زند و به گفتۀ وی تا زمانیکه تهران در تامین صلح و ثبات منطقه و جهان سهیم نشده است، باید کشورهای جهان به گونۀ جمعی ایران را منزوی سازند.

سفر آقای ترمپ به عربستان سعودی، نخستین سفر خارجی وی به صفت رئیس جمهور ایالات متحده است که قرار است در ادامۀ آن آقای ترمپ به اسرائیل و واتیکان نیز سفر کند.

جریان سخنرانی رئیس جمهور ترمپ با ترجمۀ نکات برجستۀ آن را از اینجا دنبال کنید:

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG