لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار ملل متحد از بحران بشری در عراق و سوریه


ملل متحد می گوید که به بیش از دو میلیون غیرنظامی بیجا شده از عراق و سوریه باید کمک صورت گیرد
ملل متحد می گوید که به بیش از دو میلیون غیرنظامی بیجا شده از عراق و سوریه باید کمک صورت گیرد

در حالیکه تندروان گروه دولت اسلامی به ارعاب غیر نظامیان عراق ادامه می دهد، ملل متحد هشدار داده است که برای رسیدگی به نیازمندی های تقریباً دو میلیون بیجا شده در نتیجۀ خشونت های روان، با دشواری مواجه شده است.

کیفن کنیدی، هماهنگ کنندۀ امور بشری سازمان ملل متحد در عراق گفت که تندروان گروه دولت اسلامی برای گسترش ساحۀ زیر ادارۀ شان تا ایالت غربی انبار تلاش دارند و در همین حال تخمین ملل متحد نشان می دهد که بیش از ۴۰۰ هزار نفر در نتیجۀ درگیری های تازه بیجا شده است.

علاوه بر آن بیش از ۸۶۰ هزار تن دیگر در نُه ماه گذشته به منطقۀ کردستان در شمال آن کشور فرار کرده است و صدها هزار تن دیگر در نتیجۀ درگیری ها و نا امنی ها در عراق و سوریه نیز بیجا شده است.

آقای کنیدی به خبرنگاران گفت که برای رسیدگی به این بحران روز افزون نیاز به تلاش های متداوم جامعۀ جهانی است. او افزود که عطف توجه جهان بر وضعیت بحرانی امنیتی در عراق و منطقه قابل درک است، با آنهم به گفتۀ وی وضعیت بشری " که رخ دیگر سکه می باشد" نیازمند توجه جدی و مقتضی حمایت تمام کسانی است که می توانند کمک کنند.

کیفن کنیدی افزود که ملل متحد و نهادهای همکار با سه آزمون عمده مواجه اند: رسیدگی به نیازمندان به خاطری که در بیش از ۱۵۰۰ محل مسکون شده اند، کمبود سرپناه، و رسیدن فصل زمستان و هوای سرد.

او ابراز نگرانی کرد که در صورت فراهم نشدن سرپناه و امکانات ضروری برای رفع نیازمندی های بیجا شدگان در زمستان، یک آزمون بزرگ بشری به بار خواهد آمد و وضعیت خطرناک و کشندۀه را برای بیجا شدگان داخلی خلق خواهد کرد.

کنیدی گفت که ملل متحد در حال حاضر با کمبود ۳۰۰ میلیون دالر و سرپناه برای ۱۶۶ هزار نفر مواجه می باشد. او افزود که شماری ازین بیجا شدگان در زیر پل ها و هوای آزاد زندگی می کنند.

بن کی مون، منشی عمومی سازمان ملل متحد نگرانی خود را در مورد وضعیت ایجاد شده توسط گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه ابراز کرده است. دفتر آقای بن با نشر بیانیه یی گفته است که حملات و پیشروی گروه دولت اسلامی برای تصرف شهر کوبانی در مرز ترکیه نگران کننده است، زیرا منجر به بیجا شدن شمار زیاد باشندگان آن منطقه شده است.

شهر مرزی کوبانی در چند هفتۀ اخیر شاهد درگیری های شدید بین جنگجویان کردی و تندروان گروه دولت اسلامی است. کرد های ساکن در این ساحه می خواهند جلو ورود تندروان را به شهر بگیرند.

گزارشگر: مارگریت بشیر

برگردان: سید ظفر هاشمی

XS
SM
MD
LG