لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: افغانستان آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات نگرفته


تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان، حین سخنرانی در نشست شورای امنیت ملل متحد که در مورد افغانستان برگزار شده بود
تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان، حین سخنرانی در نشست شورای امنیت ملل متحد که در مورد افغانستان برگزار شده بود

نمایندۀ ویژۀ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان روز پنجشنبه خواهان انتخابات شفاف و به موقع پارلمانی و ریاست جمهوری در افغانستان شد.

تدامیچی یاماموتو روز پنجشنبه در جریان سخنرانی اش در نشست شورای امنیت ملل متحد که در مورد افغانستان برگزار شده بود، گفت که آمادگی های لازم برای برگزاری انتخابات در افغانستان صورت نگرفته است.

او همچنین افزود که عدم پیشرفت برای برگزاری انتخابات و انتقاد ها در مورد کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، موجب شد تا رئیس کمیسیون انتخابات آن کشور از موقف اش برکنار شود.

آقای یاماموتو تاکید کرد که برگزاری انتخابات شفاف و به موقع می تواند از یک سو اعتبار کمیسیون های انتخاباتی افغانستان را اعاده کند و از سوی دیگر، چنین کار لازمه تطبیق قوانین در آن کشور است.

آقای یاماموتو افزود "برگزاری انتخابات به موقع، قابل اعتماد و قابل قبول برای نظم
​قانون اساسی ضروری است."

یک روز پیش از این، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، ضمن تاکید بر استقلالیت ​ کمیسیون های انتخاباتی در افغانستان و اجتناب از هر گونه گرایش سیاسی و تصرفات غیرمسلکی این کمیسیون ها گفت که حکومت وحدت ملی مکلف به فراهم آوری منابع لازم برای برگزاری انتخابات است.

اختلافات روی اصلاحات انتخاباتی میان سران حکومت وحدت ملی افغانستان سبب شد که انتخابات به زمان تعیین‌شده برگزار نشود. در پی تأخیر انتخابات پارلمانی و قبل از پایان دورۀ کاری ولسی جرگه، رئیس جمهور غنی با صدور فرمانی دورۀ شانزدهم را تا انتخابات پارلمانی پیشرو، طولانی ساخت.

بر اساس مادۀ ۸۳ قانون اساسی افغانستان، دورۀ کار مجلس نمايندگان به تاريخ اول سرطان سال پنجم، بعد از اعلان نتايج انتخابات به پايان می‌رسد و اعضای شورای جديد به کار آغاز می‌کند و انتخابات اعضای مجلس نمايندگان در خلال مدت سی الی شصت روز قبل از پايان دورۀ کاری مجلس نمايندگان برگزار می گردد.

کمیسیون انتخابات افغانستان، شانزدهم سرطان سال آینده خورشیدی را برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی تعیین کرده است، اما این کمیسیون به دلیل موجودیت برخی مشکلات تخنیکی، تأخیر آن را نیز رد نکرده است.

XS
SM
MD
LG