لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات 'بدون پیش شرط' نشانهء ضعف یا قوت


رئیس جمهور افغانستان برای نخستین بار گفته است که حکومت تحت رهبری وی حاضر است "بدون پیش شرط" با طالبان مذاکره کند.

در گذشته حکومت افغانستان برای مذاکرات صلح با طالبان سه پیش شرط داشت: توقف جنگ و محکومیت دهشت افگنی؛ پذیرش قانون اساسی؛ احترام به حقوق زنان و اقلیت ها.

پیشنهاد مذاکرات بدون قید و شرط، اما، آیا از موقف قوت – چیزی که مقام های افغان و امریکایی بر آن همواره تاکید ورزیده اند – بیان شده است یا برعکس آن؟

ماروین وینباوم، تحلیلگر مسایل افغانستان در انستیتوت شرق میانه در واشنگتن دی سی، به صدای امریکا گفت که با وجود اصطلاح"بدون قید و شرط" تغییر عمدۀ در پالیسی حکومت افغانستان در راستای مذاکرات صلح با طالبان به وجود نیامده است.

به گفتۀ این تحلیلگر امریکایی، یگانه چیزی که در اظهارات رئیس جمهور غنی تغییر کرده، این است که پس از حملات مرگبار ماه جنوری در کابل، آقای غنی در آن زمان گفت که با طالبانی که دست به کشتار غیر نظامیان می زنند، مذاکره نخواهد کرد، و حال چنین چیز را ذکر نکرد.

علم پایند، آمر مطالعات شرق میانه در پوهنتون ایالتی اوهایو، امریکا، به صدای امریکا گفت که واشنگتن به این درک رسیده که راه حل در افغانستان فقط نظامی نیست "فکر می کنم که بدون مشورۀ امریکا این کار نمی شد که شما با طالبان وارد مذاکره شوید. یقین دارم که امریکایی ها به این موضوع را لبیک گفته اند که اشرف غنی پیشنهاد کرده است."

به باور اند آقای پایند، طالبان یک "گروه واحد" نیست، و رهبران عمدۀ طالبان زمانی وارد مذاکرات صلح خواهند شد که پاکستان و ایران "به صورت صادقانه"خواهان تامین صلح در افغانستان شوند.

به گفته ماروین وینباوم، طالبان بارها گفته اند که نخست باید نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شوند و اینکه حکومت کابل، از نظر طالبان، دست نشانده است و نباید طرف گفتگوهای صلح باشد.

دیدگاه‌ها در مورد کنفرانس پروسۀ کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:44 0:00

آقای وینباوم گفت "رهبران طالبان فردا وارد مذاکره خواهند شد، مشروط بر اینکه مطمین شوند که در نتیجۀ چنین مذاکرات، امارت اسلامی طبق شریعت اسلامی باشد، جاگزین قانون اساسی کنونی افغانستان شود."

در همین حال، هاشم وحدتیار، تحلیلگر سیاسی در شهر واشنگتن دی سی، به صدای امریکا گفت که فراخوان رئیس جمهور غنی ناشی از قوت حکومت افغانستان است.

آقای وحدتیار گفت "این قوت است. رئیس جمهور غنی با این کارش، میخواهد به طالبان فرصت بدهد" و اگر طالبان به این فراخوان پاسخ مثبت ندهد " سپس رئیس جمهور غنی گزینۀ اقدام شدید علیه طالبان را رویدست خواهد گرفت."

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG