لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: درب مذاکره هنوز هم برای طالبان باز است


یک مقام ارشد وزارت خارجۀ ایالات متحده می گوید که گروه طالبان هنوز هم فرصت دارد وارد میز مذاکرات صلح شود.

اظهارات الیس ویلز، معاون وزیر خارجۀ ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی، در حالی بیان شد که قرار است حکومت ازبکستان در تاشکند، پایتخت آن کشور، میزبان کنفرانس سه روزۀ (۲۴ تا ۲۶ ماه مارچ) صلح و انکشاف افغانستان باشد.

در این کنفرانس مقامات ارشد قدرت های جهان و بازیگران منطقه اشتراک خواهد کرد، اما تا حال مشخص نشده است که آیا از نمایندگان گروه طالبان نیز در این کنفرانس دعوت شده است یا خیر.

خانم ویلز ضمن ستایش از ابتکار ازبکستان برای برگزاری "کنفرانس تاشکند" برای افغانستان، تاکید کرد که گروه طالبان هنوز هم می تواند وارد مذاکرات صلح شود.

خانم ویلز به صدای امریکا گفت "مهم ترین پیام ما برای طالبان این است که دروازۀ مذاکرات صلح باز است. راه برای صلح و ثبات با کرامت وجود دارد. آنعده از طالبان که آماده اند از خشونت دست بکشند؛ روابط شان را با دهشت افگنان قطع کنند؛ و قانون اساسی افغانستان را قبول کنند،" می توانند در مذاکرات صلح شرکت کنند.

با آنهم این دیپلومات ارشد ایالات متحده با اشاره به حملات مرگبار ماه جنوری در شهر کابل گفت که گروه طالبان مایل به مذاکرات صلح نیست.

خانم ویلز گفت "جامعه بین المللی باید توجه کند که چه کسی صلح را نمی پذیرد. در حال حاضر، طالبان مذاکرات صلح را رد می کند."

این دیپلومات امریکایی در حالی گروه طالبان رابه روند مذاکرات صلح ترغیب می کند که پس از حملات مرگبار بر هوتل انتر کانتیننتال کابل و حملۀ انتحاری در نزدیکی تعمیر پیشین وزارت داخلۀ افغانستان، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در ماه جنوری ۲۰۱۸، گفت که "ما نمی‌خواهیم با طالبان مذاکره کنیم".

آقای ترمپ افزود "در آنجا (افغانستان) جنگ کاملاً متفاوتی جریان دارد. آنان (طالبان) مردم را چپ و راست می کشند. مردم بیگناه چپ و راست کشته می شوند...شاید زمانی با طالبان مذاکره صورت بگیرد که آیندۀ دور خواهد بود، اما در حال حاضر مذاکره را با این گروه نفی می‌کنیم".

با وجود اظهارات صریح رئیس جمهور ترمپ در مورد مذاکرات صلح با گروه طالبان، خانم ویلز می گوید که حکومت ایالات متحده، درب مذاکره با طالبان را بسته نکرده است.

خانم ویلز اصرار کرد که "مذاکرات صلح و مصالحه با طالبان را رد نکرده ایم. اما تا این لحظه ما شاهد اقدامی از سوی طالبان نبوده ایم که نشان دهد آنان به مذاکرات صلح و راه حل سیاسی دلچسپی دارند."

کنفرانس تاشکند

به باور برخی از کارشناسان، برگزاری کنفرانس تاشکند برای صلح و انکشاف افغانستان، نشان می دهد که کشور های آسیای میانه حال منازعه در افغانستان را جدی تلقی می کنند و رهبران برخی از این کشور ها تلاش می کنند تا در روند صلح و ثبات افغانستان نقش بازی کنند.

نوبهار اماموا، روز نامه نگار و تحلیلگر مسایل آسیای مرکزی مستقر در شهر واشنگتن دی سی، به صدای امریکا گفت که ازبکستان روابط خود را با افغانستان تقویت می کند و "این کشور می خواهد اقدامات جدی را در راستای روند صلح افغانستان روی دست بگیرد که شامل میزبانی گفتگو های صلح افغانستان در تاشکند می شود."

خانم اماموا می گوید که کنفرانس سه روزۀ تاشکند که قرار مقامات ارشد کشور های ذینفوذ در قضیه افغانستان در آن شرکت کند "به مثابۀ یک فشار بر طالبان خواهد بود" تا به میز مذاکره رو بیاورند."

اما این تحلیلگر به این باور اند که کنفرانس تاشکند "مشکلات بزرگ" افغانستان را حل نخواهد کرد، ، ولی اقدامی است که ممکن بازیگران عمده در مسایل افغانستان را گرد هم جمع کند تا در همکاری و هماهنگی با هم، در روند صلح افغانستان فعالیت کنند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG