لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: حاضریم بدون پیش شرط با طالبان مذاکره کنیم


آقای غنی در کنفرانس دوم "پروسۀ کابل" پیشنهادات هفت گانۀ خود را برای صلح با طالبان ارایه کرد
آقای غنی در کنفرانس دوم "پروسۀ کابل" پیشنهادات هفت گانۀ خود را برای صلح با طالبان ارایه کرد

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دومین کنفرانس "پروسه کابل" وضع یک چوکات سیاسی را برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان پیشنهاد کرد و گفت که برعلاوۀ اعلام آتش‌بس طالبان به یک حزب سیاسی مبدل شوند.

دومین کنفرانس "پروسه کابل" روز چهارشنبه در ارگ ریاست جمهوری، با سخنان رئیس جمهور غنی و معاون رئیس جمهور اندونیزیا، با حضور نمایندگان ۲۵ کشور آغاز شد.

رئیس جمهور غنی در این کنفرانس هفت پیشنهاد مشخص را به طالبان پیشکش کرد و گفت که برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان هیچ پیش‌شرطی وجود ندارد و صلح با عزت را با آن گروه می‌خواهد.

آقای غنی گفت "پیشنهادات ما برای صلح این است که چوکات سیاسی صلح ایجاد شود، آتش‌بس اعلان شود، طالبان به حیث یک حزب سیاسی به رسمیت شناخته شوند، ترتیبات اعتمادسازی روی دست گرفته شود، و راه برای انتخابات آزاد و عادلانه هموار گردد. چوکات حقوقی برای صلح وضع شود و در صورت درخواست، از طریق پروسۀ قانون اساسی، قانون اساسی بازنگری شود".

در گذشته حکومت افغانستان برای مذاکرات صلح با گروه طالبان سه پیش شرط داشت: سلاح های شان را به زمین بگذارند؛ روابط شان را با گروه های دهشت افگنی قطع کنند و قانون اساسی افغانستان را قبول کنند.

ایجاد راهکارهای قانونی برای خارج‌ساختن افراد طالبان از لست تعزیرات و آزادی زندانیان این گروه، به رسمیت شناختن دولت افغانستان، احترام به حاکمیت قانون، هموارکردن راه برای اصلاحات از دیگر پیشنهادات حکومت افغانستان به طالبان است.

بر اساس پیشنهاد حکومت افغانستان، باید برنامه‌هایی پیشرفت اقتصادی و اجتماعی تطبیق گردند، برای پیشرفت متوازن و برگشت مهاجرین انتظاماتی روی دست گرفته شود و در پروگرام‌های ملی، مهاجرین و جنگجویان پیشین جا داده شوند.

آقای غنی تاکید کرد که حکومت وحدت ملی به بازکردن دفتر برای طالبان، صدور پاسپورت به آنها و سفر آزادانۀ شان، کمک به رفع تعزیرات، ترتیبات دسترسی به رسانه‌ها و زندگی دوباره با خانوادۀ شان موافق است.

رئیس جمهور غنی همچنین گفت که مصوونیت تمام شهروندان افغان و طالبانی که صلح را برگزیده اند، تامین خواهد شد، اما طالبان باید به هراس‌افگنان خارجی اجازۀ فعالیت ندهد.

رئیس جمهور افغانستان، کابل را جای مناسب برای آغاز مذاکرات خواند، اما افزود، کشورهای اسلامی که در جنگ افغانستان دخیل نباشند، دفتر سازمان ملل متحد و یا کشور سومی نیز می‌تواند برای تدویر مذاکرات صلح انتخاب گردد.

از دید آقای غنی، این پیشنهادات حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح نشانۀ ضعیف حکومت نیست.

آقای غنی همچنان بر مذاکرات صلح با پاکستان – دولت با دولت – اعلام آمادگی کرد و گفت که افغانستان می‌خواهد تجارب تلخ گذشته را فراموش و فصل جدیدی را بگشاید.

از سوی دیگر، یوسف کالا، معاون رئیس جمهور اندونیزیا از پیشنهادات صلح افغانستان استقبال کرد و گفت "ما در کشور خود ۷۰۰ گروه داریم، با ۳۰۰ زبان صحبت می‌کنیم، اما باز هم منازعات خود را حل کردیم. ما تجارب خود را با افغانستان شریک می‌کنیم، اندونیزیا با پروسۀ صلح افغانستان کمک می‌کند، من اینجا آمده ام که این تعهد را تجدید کنم".

قرار است که اشتراک کنندگان این کنفرانس در دو بخش، نخست پیش از چاشت در رابطه به صلح با ریاست محمدکریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان و دومی، پس از چاشت در بخش مبارزه با تروریزم، به رهبری محمدحنیف اتمر، بحث و راه‌های حل را جستجو کنند.

کنفرانس دوم "پروسه کابل" که یک روزه است، با سخنرانی عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان عصر امروز پایان خواهد یافت و در فرجام آن اعلامیه‌ای نشر خواهد شد.

حکومت افغانستان برای برگزاری این نشست امروز چهارشنبه را رخصتی اعلان کرده است. این کنفرانس تحت تدابیر شدید امنیتی برگزاری شده که راه‌های منتهی به ارگ و اکثریت جاده‌های مرکز شهر به روی ترافیک مسدود گردیده است.

حکومت افغانستان در شانزدهم ماه جوزای سال روان خورشیدی، نخستین کنفرانس "پروسه کابل" را با حضور نمایندگان ۲۷ کشور و سازمان جهانی برگزار کرده بود.

XS
SM
MD
LG