لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: گفتگوها با طالبان در دوحه 'صریح و حرفه‌ای' بود


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز یکشنبه ۱۰ اکتوبر (۱۸ میزان) گفت که گفتگو‌ها با مقام‌های طالبان در دوحه، پایتخت قطر، " صریح و حرفه‌ای " بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفت که طالبان بر اساس "عملکرد‌شان مورد قضاوت قرار خواهند گرفته، نه حرف‌های شان."

آقای پرایس در این اعلامیه همچنین گفته است که مسایل مرتبط به امنیت، مبارزه با دهشت‌افگنی،‌ خروج مصوون شهروندان امریکا، سایر شهروندان خارجی و شرکای افغان آنان، با هیات طالبان در دوحه مورد بحث قرار گرفت.

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا همچنین گفته است که مسایل حقوق‌بشر و مشارکت زنان و دختران در همه عرصه‌ها در این گفتگو مورد بحث قرار گرفت. اما مقام های طالبان در مورد حقوق و مشارکت زنان تبصرۀ نکرده اند.

طالبان نیز گفته اند که گفتگو‌ها با مقام‌های ایالات متحده که به روز‌های شنبه و یکشنبه در دوحه صورت گرفت "به خوبی پیش رفت."

این نخستین گفتگوی مستقیم میان هیات طالبان با مقام‌های ایالات متحده پس از خروج کامل قوای بین‌المللی به رهبری امریکا از افغانستان در ۳۰ اگست سال روان میلادی به شمار می‌رود.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دوحه،‌ با نشر اعلامیه‌ای گفته است که گفتگوها "همه مسایل مربوط را در بر گرفت و تلاش‌ها برای بهبود روابط دپلوماتیک" روی دست گرفته خواهد شد.

او افزود که دو جانب به "ادامه گفتگو ها در آینده" توافق کردند. ​

فراهم آوری کمک های بشری

فراهم آوری کمک‌های بشری ایالات متحده برای مردم نیازمند در افغانستان نیز از جمله مسایل بود که میان مقام‌های ایالات متحده و طالبان در دوحه روی آن بحث صورت گرفت.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دوحه، گفته است که نمایندگان ایالات متحده گفته اند که آنان کمک‌های بشری را نه تنها برای مردم نیازمند افغانستان فراهم خواهند کرد، بلکه برای سایر سازمان‌های کمک رسانی شرایط را مساعد خواهند کرد تا آنان نیز بتوانند کمک‌های‌شان را برای نیازمندان در افغانستان فراهم کنند.

به گفتۀ سهیل شاهین، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ای طالبان که در راس هیات طالبان به دوحه سفر کرده است، از تصمیم و تعهد ایالات متحده مبنی بر فراهم آوری کمک‌ها استقبال کرده و گفته است که طالبان با سازمان‌های کمک رسانی در قسمت فراهم‌آوری کمک‌های خیریه با "شفافیت" همکاری خواهند کرد.

سرپرست وزارت خارجۀ طالبان تاکید کرده است که فراهم آوری کمک‌های بشری برای مردم نیازمند افغانستان "نباید با مسایل سیاسی ارتباط داده شود."

ایالات متحده پس از خروج کامل از افغانستان، نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر پول نقد بانک مرکزی افغانستان را در امریکا منجمد کرد.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ٔ طالبان، روز شنبه در جریان ملاقات‌اش با مقام‌های امریکایی از واشنگتن خواست تا ذخایر پولی بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند. اما مقام‌های امریکایی تا حال در این مورد تبصره نکرده اند.

علاوه بر ایالات متحده، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول (IMF) نیز کمک‌های مالی خود را پس از آن به افغانستان متوقف کردند که طالبان بر کابل مسلط شدند.

امیر خان متقی خطاب به مقام‌های امریکایی گفته است که "هیچ کسی از یک افغانستان بی‌ثبات نفع نخواهد برد. بنا بر این، هیچ کسی برای تضعیف حکومت کنونی افغانستان تلاش نکند."

سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان همچنان گفته است که هرگونه تلاش برای تضعیف حکومت طالبان موجب خواهد شد تا شهروندان افغانستان که از قبل با مشکلات اقتصادی مواجه اند، با مشکلات بیشتر مواجه شوند.

این در حالی است که طالبان در ۲۰ سال گذشته همواره نظامیان و غیرنظامیان را هدف حملات خونین قرار دادند و مسوولیت مرگبارترین حملات انفجاری و انتحاری را در سراسر افغانستان بر عهده گرفتند.

وضعیت بد اقتصادی در افغانستان

سازمان ملل متحد سه شنبه گذشته پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) گفت که در حال حاضر، ۳.۲ میلیون کودک افغان با خطر جدی سو تغذی مواجه است. این سازمان هشدار داده است که تا اخیر سال جاری میلادی، نیمی از کودکان زیر سن پنج سال از این مشکل صحی رنج خواهند برد.

این سازمان همچنین هشدار داد در صورت عدم رسیدگی به این کودکان، ممکن تا پایان امسال، یک میلیون نفر با خطر مرگ مواجه شوند.

این سازمان به نقل از مقام‌های صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) که اخیراً به افغانستان سفر کردند، گفته است که در حال حاضر، ۱۴ میلیون نفر در این کشور مصوونیت غذایی ندارند و با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران شدید اقتصادی مواجه شده است.

بر اساس یک نظر سنجی سازمان غذایی جهان، در حال حاضر، ۹۵ درصد مردم افغانستان غذای کافی برای خوردن ندارند و بزرگ‌سالان در این کشور کمتر غذا می‌خورند تا غذا نستباً کافی برای کودکان‌شان برسد.

پیش از این، سازمان ملل متحد گفته بود که در حال حاضر ۱۸ میلیون نفر که از نیم جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهد،‌ به خاطر ادامهٔ بقای‌شان به کمک‌های بشری نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG