لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و بریتانیا خواستار برقراری آتش‌بس فوری در یمن شدند


بوریس جانسون وزیر خارجۀ بریتانیا و جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا
بوریس جانسون وزیر خارجۀ بریتانیا و جان کری وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا

ایالات متحدۀ امریکا و بریتانیا روز یکشنبه خواستار برقراری آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط در یمن شدند تا خشونت‌ها میان حوثی های یمن به پشتیبانی از ایران و دولت یمن به پشتیبانی از ائتلاف عرب پایان یابد.

به دنبال حملۀ هوایی هفته گذشته به یک مراسم عزاداری شیعیان در صنعا، پایتخت یمن، که از سوی نیروهای ائتلاف عربی صورت گرفت و در آن ۱۴۰ نفر کشته شدند، این ائتلاف تحت انتقادهای شدید قرار گرفته است.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که در صورتیکه طرفین درگیر جنگ یمن با برقراری آتش‌بس موافقت کنند، فرستادۀ ویژه سازمان ملل متحد بر جزئیات بیشتر آتش‌بس و زمان و چگونگی برقراری آن تمرکز خواهد کرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفت "زمان آن است که یک آتش‌بس بدون قید و شرط برقرار شود" تا به گفتۀ وی همه را بتوان به میز مذاکره کشاند. آقای کری خواستار برقراری آتش‌بس "در اسرع وقت، یعنی دو شنبه یا سه شنبه" شد.

همچنین اسماعیل شیخ احمد، فرستاده ویژۀ سازمان ملل متحد گفت که با مذاکره کنندۀ ارشد حوثی ها و دولت منصور هادی در یمن ملاقات کرده است.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز با اشاره به ضرورت برقراری آتش‌بس در یمن گفت بحران یمن "منجر به نگرانی های روزافزون در سطح بین المللی شده است؛ میزان کشتارهایی که شاهد آن هستیم غیر قابل قبول است."

بیانیه ایالات متحدۀ امریکا و بریتانیا پس از نشست میان مقام های این دو کشور و عادل الجبیر، وزیر خارجه، و دیگر مقام‌های ارشد عربستان سعودی در لندن منتشر شد.

گزارش: خبرگزاری رویترز

XS
SM
MD
LG