لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا مقام محکمۀ هاگ را که در مورد افغانستان تحقیق می‌کرد، تحریم کرد


ایالات متحده روز چهارشنبه دوم سپتمبر (۱۲ سنبله) فاتو بنسوده، سارنوال محکمۀ بین المللی جرایم یا محکمۀ هاگ را در واکنش به اقدام این محکمه برای تحقیق در مورد ارتکاب جنایات جنگی از سوی نظامیان امریکایی در افغانستان، تحریم کرد.

مایک پمپیو وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که موکوچیکو فکیسو، رییس بخش قضایی محکمۀ هاگ نیز براساس حکم دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا در ماه جون تحریم ، دارایی اش راکد، سفرهایش ممنوع و درج لست سیاه شده است.

آقای ترمپ در ماه جون با صدور فرمان اجرایی در واکنش به اقدام محکمۀ بین‎المللی جرایم برای انجام تحقیقات در مورد فعالیت‌های نظامیان امریکایی در افغانستان، شماری از مقام‌های این نهاد را تحریم کرده و ورود آنان و اعضای خانواده‌های شان را به امریکا ممنوع کرد.

آقای پمپیو به خبرنگاران گفت: "امروز ما گام بعدی را برمی داریم، زیرا متاسفانه محکمۀ هاگ هدف قرار دادن امریکایی‌ها را ادامه داده است."

وزیر خارجۀ امریکا همچنین گفت كه اشخاص و نهادهایی كه به حمایت مادی از بنسوده و موکوچیکو ادامه می دهند، نیز با تحریم روبرو خواهند شد.

محکمۀ بین‌المللی جرایم یا محکمۀ هاگ در ماه مارچ به فاتو بنسوده اجازه داد تا در مورد احتمال ارتکاب جنایات جنگی و جرایم علیه بشریت در افغانستان از سوی طالبان، قوای افغان، نظامیان و استخبارات امریکا تحقیقات را آغاز کند.

سال گذشته ایالات متحده، ویزه خانم بنسوده را به دلیل احتمال تحقیق در مورد افغانستان لغو کرد. اما طبق توافق بین سازمان ملل و واشنگتن، او هنوز هم می توانست به طور مرتب به نیویارک سفر کند تا در مورد قضایای راجع شده به محکمۀ هاگ، به شورای امنیت سازمان ملل متحد اطلاع دهد.

مقام‌های امریکایی همچنان مقام‌های محکمۀ بین‌المللی جرایم را به جهت گیری سیاسی و فساد گستردۀ مالی متهم کرده و گفتند که این محکمه فاقد صلاحیت و اختیارات لازم است.

فاتو بنسوده، سارنوال ارشد محکمۀ بین‌المللی جرایم برای نخستین بار حدود چهار سال پیش، از قاضیان آن محکمه خواست که به تحقیقات پیرامون ادعاهای بدرفتاری و جنایات جنگی در افغانستان اجازه بدهند، اما در ابتدا این در خواست از سوی این محکمه رد شد.

محکمۀ بین‌المللی جرایم که در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد، نخستین محکمه‌ای است که جرایم جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی را در جهان پیگرد می‌کند. افغانستان در سال ۲۰۰۳ عضویت این محکمه را گرفت.

بل کلنتن، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا میثاق روم را که بر اساس آن محکمۀ بین‌المللی جرایم ایجاد شد، امضا کرد، اما جورج بش، رییس جمهور پیشین ایالات متحده که پس از آقای کلنتن به قدرت رسید، با این نگرانی که مبادا محکمۀ یاد شده شهروندان امریکایی را غیرمنصفانه و بنا بر انگیزه‌های سیاسی پیگرد کند، از امضای این میثاق صرف نظر کرد و به این اساس امریکا عضویت محکمۀ بین‌المللی جرایم را ندارد.

XS
SM
MD
LG