لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: طالبان در میدان جنگ به هدف نمی رسند


وزارت خارجۀ ایالات متحده روز جمعه بار دیگر تاکید کرد که گروه طالبان در افغانستان فقط می تواند از طریق مذاکره به اهداف خود نایل شود، نه در میدان نبرد.

جان سولیوان، معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده، در جریان سخنرانی اش در نشست ویژۀ شورای امنیت ملل متحد که تحت عنوان " ایجاد مشارکت منطقوی در افغانستان و آسیای مرکزی به عنوان یک الگوی تامین امنیت و توسعه" برگزار شد، تاکید کرد که ایالات متحده و شرکای بین المللی آن کشورمتعهد است تا در برابر گروه های تندرو و دهشت افگن از حکومت افغانستان، حمایت کند.

این دیپلومات ارشد امریکایی همچنین گفت که "حمایت قاطع جامعۀ بین المللی از قوای امنیتی افغان، به طالبان واضح خواهد ساخت که پیروزی در میدان جنگ به دست نمی آید. فقط می توان از راه سیاسی مسایل را حل کرد."

آقای سولیوان تاکید داشت که ادامۀ جنگ فقط مردم افغانستان را به شمول طالبان متضرر خواهد کرد. بنا بر این، به گفتۀ وی، طالبان باید درک کنند که فقط از طریق مذاکره می توان به تفاهم رسید و در نهایت حکومت "تحمل پذیر" ایجاد شود.

اما آقای سولیوان تاکید کرد که هر گونه روند صلح با گروه طالبان باید در برگیرندۀ سه عنصر عمده باشد: قطع رابطه طالبان با گروه های دهشت افگن، توقف اعمال خشونت آمیز و پذیرفتن قانون اساسی افغانستان.

این دیپلومات امریکایی گفت که حکومت افغانستان همواره به مذاکرات صلح با طالبان تاکید داشته، اما گروه طالبان هیچگاهی به اقدام مشابه تمایل نداشته، چیزیکه به گفتۀ آقای سولیوان "باید تغییر" کند.

در این نشست معاون وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که در پهلوی همکاری منطقوی میان افغانستان و کشور های آسیای مرکزی، حکومت افغانستان باید در راستای مبارزه بر ضد گروه های تندرو و دهشت افگن، فساد اداری، آوردن اصلاحات، برگزاری انتخابات شفاف، آزاد و به موقع نیز تلاش کند.

آقای سولیوان گفت "بی نهایت مهم است که انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ و ریاست جمهوری ۲۰۱۹ مطابق جدول زمانی تعیین شده به شکل دموکراتیک و صلح آمیز برگزار شود."

معاون وزارت خارجۀ امریکا گفت که ایالات متحده همراه با شرکای بین المللی، حکومت افغانستان را در این راستا همکاری می کند و حمایت واشنگتن مقید به زمان نه، بلکه مطابق نیازمندی های زمانی خواهد بود.

جان سولیوان همچنین تاکید کرد که با وجود پیشرفت که در بیش از یک و نیم دهه در افغانستان به وجود آمده، گروه های تندرو به شمول طالبان، القاعده و داعش ثبات آن کشور را با خطر مواجه کرده اند.

آقای سولیوان تاکید کرد که ایالات متحده حکومت افغانستان را در مبارزه بر ضد گروه های دهشت افگنی مثل داعش حمایت خواهد کرد و "اجازه نخواهد داد که افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن دهشت افگنان مبدل شود."

آقای سولیوان گفت که "برای رسیدن به چنین هدف، همه باید یکجا با هم کار کنیم تا طالبان در انزوا قرار بگیرد، منابع مالی و تجهیزاتی آنان از بین برود."

اما آقای سولیوان تاکید کرد که تا اکنون جامعۀ بین المللی به صورت یکپارچه با حکومت افغانستان همکاری نداشته است. این دیپلومات ارشد ایالات متحده، بدون ذکر نام روسیه، گفت که برخی از کشور های در لفافۀ مبارزه بر ضد داعش، از گروه طالبان حمایت می کنند و چنین عملکرد مبارزه بر ضد طالبان را با دشواری مواجه می کنند.

معاون وزیر خارجۀ ایالات متحده همچنین گفت که پاکستان یکی از کشور های به حساب می رود که می تواند در راستای تامین ثبات در افغانستان همکاری کند. اما تاکید کرد که اسلام آباد نباید برای گروه های تندرو و دهشت افگن پناهگاه های امن فراهم کند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG