لینک های دسترسی

Breaking News

دپلومات امریکایی از پیشرفت در مذاکرات صلح افغانستان خبر داد


نماینده ایالات متحده امریکا در ملل متحد، روز چهار شنبه گفت که پالیسی امریکا در افغانستان موثر واقع شده است.

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده امریکا که پس از برگشت از افغانستان در جلسۀ شورای امنیت ملل متحد سخنرانی می کرد، همچنین گفت که نسبت به هر وقت دیگر "گفتگو های ما با گروه طالبان در روند صلح نزدیک ترشده است."

این دپلومات ارشد امریکایی در مورد جزئیات بیشتری ارائه نکرد، اما گفت"ما یکجا با حکومت افغانستان در راستای روند صلح به هدفی کار می کنیم که بیش از این افغانستان پناهگاه امن برای دهشت افگنان نباشد."

خانم هیلی همچنان گفت پالیسی امریکا در افغانستان موثر واقع شده است، اما او تاکید ورزید که روند صلح تحت رهبری افغان های به پیش برده می شود.

این مقام امریکایی گفت که رهبران افغانستان سه خواست عمده از جامعۀ بین المللی دارند و اولین خواست آنها، وارد کردن فشار بیشتر بر پاکستان است.

مقام های افغان و امریکایی بار ها پاکستان را به حمایت از گروه های تندرو و دهشت افگن متهم کرده است، اما اسلام آباد چنین ادعا ها را رد کرده تاکید می ورزد که پاکستان خود قربانی تروریسم است.

قبل بر این، کیرات عمروف، رئیس دوره ای شورای امنیت ملل متحد، روز چهار شنبه گفت که توافق کلی میان رهبران افغانستان وجود دارد تا جنگ در آن کشور از طریق تفاهم پایان یابد.

آقای عمروف که پس از برگشت هیئت شورای امنیت ملل متحد از کابل سخنرانی می کرد، همچنین گفت "تنها تلاش های همه جانبه قادر خواهد بود تا مخالفین سیاسی را شکست بدهد. در نبود روند سیاسی، راه حل نظامی در افغانستان وجود ندارد."

رئیس دوریی شورای امنیت ملل متحد تاکید کرد که مذاکره با گروه طالبان با پیچیدگی نیز همراه است.

او گفت "طالبان که یک گروه انقسام شده است—نه یک حزب سیاسی، و اینکار روند گفتگو های سازنده را پیچیده می سازد."

اظهارات این مقام سازمان ملل در حالی بیان شد که روسیه روز چهار شنبه اظهار آمادگی برای تسهیل مذاکرات صلح با طالبان نمود.

وزارت خارجۀ روسیه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که مسکو با جدیت خواهان مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان است تا از این طریق جنگ داخلی در آن کشور خاتمه یابد.

XS
SM
MD
LG