لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: امریکا برای حمله بر رفح، به اسراییل تسلیحات فراهم نمی‌کند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید که به دلیل نگرانی از وضعیت بیش از یک میلیون غیر نظامی که به شهر رفح پناه برده اند، تسلیحاتی را که اسراییل می‌تواند از آن در یک حمله تمام عیار به رفح استفاده کند، فراهم نخواهد کرد.

بایدن در یک مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان، روز چهارشنبه هشتم می (۱۹ ثور)، بیان داشت که ایالات متحده هنوز به دفاع از اسراییل متعهد است و راکت های راهگیر گنبد آهنین و دیگر تسلیحات دفاعی را برای اسراییل فراهم می‌کند، ولی اگر اسراییل داخل رفح شود "ما، سلاح و راکت هایی را که استفاده می‌شود، فراهم نمی‌کنیم".

بایدن، تایید کرد که توسط بم های سنگینی که ایالات متحده فراهم می‌کند،"ملکی ها در غزه کشته شدند". این نخستین تاییدی وی حین انتقاد منتقدین از اداره وی، تلقی می‌شود.

ایالات متحده در طول تاریخ، کمک نظامی زیادی را به اسراییل فراهم آورده است. این نظریه بایدن و تصمیم هفته گذشته وی به توقف ارسال بم های سنگین به اسراییل، بارزترین تفاوت میان اداره وی و حکومت بنیامن نتنیاهو، صدراعظم اسراییل تلقی می‌شود. بایدن، روز چهارشنبه، بیان داشت که عملکرد اسراییل در حومه رفح، "هنوز" از خط سرخ او عبور نکرده است ولی بایدن تکرار کرد که اسراییل باید کار بیشتری را برای حفاظت از جان غیر نظامیان در غزه انجام دهد.

بایدن به شبکه سی ان ان گفت که "ملکی ها در غزه به دلیل استفاده از این بم ها و دیگر راه‌های که آنها در مراکز مزدحم نفوس استفاده می‌کنند، کشته شدند". بایدن اضافه کرد که "من این را واضح ساختم که اگر آنها (اسراییل) به رفح داخل شوند، آنها هنوز داخل رفح نشده اند، اما اگر داخل رفح شوند، من سلاحی را که در طول تاریخ برای رسیدگی به رفح و دیگر شهر و رسیدگی به مشکلات، از آن استفاده می‌شد، فراهم نمی آورم".

بایدن گفت که ایالات متحده "از امنیت اسراییل نمی‌گذرد" ولی از "ظرفیت اسراییل به آغاز جنگ در آن مناطق" دور می‌شود.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده نیز، روز چهارشنبه هشتم می (۱۹ ثور) تایید کرد که فراهم آوری مهمات سنگین امریکایی به اسراییل متوقف شده است. آستن گفت که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به خاطر تصمیم اسراییل برای حمله بر شهر رفح در جنوب غزه این اقدام را کرده است، زیرا به گفتۀ وی، واشنگتن معتقد است که این حمله می‌تواند زندگی غیرنظامیان فلسطینی را در معرض خطر قرار دهد.

پیش از این یک مقام دیگر ارشد ایالات متحده، که نخواست نامش گرفته شود، بیان کرد که واشنگتن پس از بررسی تسلیحاتی که ممکن از آن در شهر رفح کار گرفته شود، ارسال بم‌های ۹۰۰ کیلوگرامی و ۲۲۵ کیلوگرامی را به اسراییل متوقف کرده است.

اداره بایدن، پروسه غور روی امداد نظامی را به حکومت نتنیاهو، از اوایل ماه اپریل، زمانی‌که بنظر می‌رسید اسراییل به سمت انجام تهاجم زمینی بر رفح نزدیکتر شده است، آغاز کرد. اما قصر سفید می‌گوید که هنوز تصمیم نهایی روی اینکه آیا این نوع تسلیحات بعداً به اسراییل ارایه شود یا خیر، اتخاذ نشده است.

گیلاد اردن، نماینده اسراییل در ملل متحد، در یک مصاحبه با شبکه تلویزیونی تی وی-۱۲ اسراییل، بیان داشت که تصمیم توقف تسلیحات، "یک تصمیم نهایت تاسف برانگیز و حتی ناامید کننده" است. او گفت که این تصمیم به دلیل فشار های سیاسی بر بایدن از سوی کانگرس، اعتراض ها در دانشگاه های امریکا و انتخابات ریاست جمهوری در راه، اتخاذ شده است.

این تصمیم اداره بایدن، باعث انتقاد جدی از سوی مایک جانسن، رییس مجلس نماینده گان و میچ مک کانل، رهبر جموریخواهان در مجلس سنا شد. این دو عضو برجسته کانگرس از حزب جمهوریخواه، گفتند که آنها در مورد توقف ارایه تسلیحات به اسراییل، از طریق گزارش های مطبوعات آگاه شدند در حالیکه اداره بایدن به آنها اطمینان داده بود که هیچ نوع توقفی در کار نیست.

جمهوریخواهان در یک نامه از بایدن خواستند تا سریعاً این وقفه در ارایه تسلیحات، را خاتمه دهد و گفتند که این تصمیم "خطر جسور شدن دشمنان اسراییل" را به همراه دارد. آنها خواهان ارایه معلومات و تشریحات به قانونگذاران در مورد نوعیت این بازنگری در پالسی ها شدند.

این نخستین بار نیست که حکومت ایالات متحده، فراهم آوردن تسلیحات را به اسراییل بحالت تعلیق در می آورد. رییس جمهور ایزنهاور، در زمان بحران سویس در سال ۱۹۵۷، با تهدید انفاذ تحریم ها بر اسراییل فشار آورد تا از سینا خارج شود.

رونالد ریگن، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، انتقال جت های جنگی اف ۱۶ را به اسراییل در زمان تشدید خشونت های در شرق میانه، به تعویق افگند و رییس جمهور جورج اچ بش، حدود ۱۰ میلیارد دالر قرضه را برای توقف شهرک سازی اسراییل در اراضی اشغال شده، متوقف ساخت.

گروه

XS
SM
MD
LG