لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت مالیه: امریکا باید وضع تعزیرات اقتصادی خود را 'عصری' سازد


وزارت مالیه ایالات متحده
وزارت مالیه ایالات متحده

وزارت مالیهٔ امریکا روز دوشنبه ۱۸ اکتوبر (۲۶ میزان) گفت که وضع تعزیرات اقتصادی و مالی ایالات متحده در دو دهه‌ای گذشته در برابر مبارزه با دهشت افگنی جهانی، گسترش سلاح‌های هسته ای، مواد مخدر و سایر تهدیدها،‌ موثر بوده است.

اما این وزارت تاکید کرده است که تعزیرات ایالات متحده در آینده باید با تغییرات سریع مالی در جهان سازگار شود.

وزارت مالیه امریکا روز دوشنبه با نشر گزارشی گفت که ایالات متحده باید تکنالوژی خود را عصری سازد و مهارت های نیرو بشری خود را ارتقا دهد تا بتواند در برابر تکتیک‌های جدید از جمله پول دیجیتلی مقابله کند.

والی آدییمو، معاون وزارت مالیهٔ امریکا،‌ هنگام نشر این گزارش گفت: "بررسی تعزیرات [وزارت] مالیه نشان داد که این ابزار پرقدرت همچنان نتیجه بخش بوده است، اما با مشکلات جدید نیز مواجه است."

بر اساس یافته‌های این گزارش، پس از حملات دهشت افگنی یازدهم سپتمبر، تعزیرات که از سوی وزارت مالیه وضع شده است، ۹۳۳ در صد افزایش را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، وضع تعزیرات از سال ۲۰۰۱ میلادی که به ۹۱۲ مورد می‌رسید، در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۹۴۲۱ مورد افزایش یافته است که این رقم بیش از ۹.۶ برابر افزایش را نشان می‌دهد.

وزارت مالیهٔ ایالات متحده بر اساس سفارش قصر سفید و وزارت خارجه‌‌ٔ امریکا تعزیرات را بر شخصیت‌های حقیقی و حکمی وضع و اجرا می‌کند.

این وزارت گفته است که وضع تعزیرات بر ایران نیز موثر بوده است،‌ زیرا چنین اقدام مانع دسترسی ایران به سیستم مالی بین المللی و بازارهای تجارتی شد و تهران نتوانست از طریق فروش نفت،‌ عواید به دست بیاورد و برنامه هسته‌ای خود را تمویل کند.

به گفته‌ای وزارت مالیهٔ ایالات متحده،‌ وضع تحریم‌ها ایران را مجبور کرد تا به میز مذاکره حاضر شود و در نهایت در سال ۲۰۱۵ میلادی، توافق هسته‌ای را امضا کند.

بر اساس این گزارش،‌ تحریم‌ها میلیارد‌ها دالر سرمایه‌ای گروه‌های مواد مخدر موسوم به Cali را که زمانی بزرگترین سازمان قاچاق مواد مخدر در جهان بود، منجمد و یا ضبط کرد.

در این گزارش آمده است که پس از حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱،‌ بیش از ۱۶۰۰ نهاد و افراد دهشت افگن تحریم شده اند.

در این گزارش همچنین آمده است که وضع تعزیرات به گونه‌ای طراحی شود که پاسخگوی تکتیک های جدید از جمله جرایم سایبری،‌ تغییر سیستم مالی مانند ارزهای رمزنگاری شده باشد، تکتیک‌های که از قبل برای کاهش استفاده از دالر امریکایی به کار گرفته می‌شود.

اما این گزارش به صورت مشخص در مورد طرح بعدی وزارت مالیه برای رسیدگی به مشکلات تازه جزییاتی ارایه نکرده است.

این گزارش یک هفته پس از آن نشر شد که ایالات متحده با بیش از ۳۰ کشور دیگر جهان پیوست و تعهد کرد تا فعالیت‌های خود را در برابر حملات که برای باجگیری صورت می‌گیرد، هماهنگ کند.

XS
SM
MD
LG