لینک های دسترسی

Breaking News

شرح ساده ای از کارزار کنونی انتخابات در امریکا


دو کاندید دموکرات و هفت کاندید جمهوریخواه، تا رسیدن به نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، راه طولانی در پیش دارند
دو کاندید دموکرات و هفت کاندید جمهوریخواه، تا رسیدن به نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، راه طولانی در پیش دارند

سیستم انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحدۀ امریکا، در مقایسه با سایر کشور ها، تفاوت های خاص خود را دارد. بر خلاف آن چه در افغانستان و شماری دیگری از کشور های جهان معمول است، در ایالات متحده انتخابات ریاست جمهوری به طور کل دو مرحله دارد: یکی انتخابات درون حزبی یا انتخابات مقدماتی که در آن، هر یک از دو حزب عمدۀ سیاسی انتخاباتی را میان کاندیدان حزب مربوطه برگزار میکند و در نهایت، برندۀ این مرحله نامزد همان حزب به انتخابات ریاست جمهوری معرفی میشود.

در مرحلۀ دوم، که همانا انتخابات رسمی ریاست جمهوری است، نامزدان احزاب و یا هم نامزدان غیروابسته به احزاب، برای رسیدن به قصر سفید به رقابت می پردازند.

امریکایی ها در ماه نوامبر به پای صندوق های رای خواهند رفت تا ۴۵مین رئیس جمهور شان را برگزینند.

در ایالات متحده چندین حزب وجود دارد، اما احزاب دیموکرات و جمهوریخواه دو حزب بزرگ و عمده بوده که در طول سالیان متمادی، قدرت را گاهی یکی و گاهی هم دیگری آن در دست داشته است. احزاب کوچک دیگری مثل حزب آزادیخواه، و حزب سبز نیز وجود دارند که کم طرفدار بوده و تا حال نتوانسته اند در سطح بلندی مطرح شوند.

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هر چهار سال بعد برگزار میگردد و افرادی که میخواهند از طریق احزاب شان خود را کاندید پُست ریاست جمهوری کنند، معمولاً سال قبل از انتخابات اعلام عزم میکنند. در داخل احزاب، از سناتوران گرفته تا والیان و حتی اعضایی که اصلاً حرفۀ سیاسی ندارند، میتوانند خود را کاندید نمایند. مثلاً در انتخابات جاری، بن کارسن یک کاندید جمهوریخواه در اصل داکتر طب بوده و اصلاً سابقۀ کار سیاسی ندارد.

برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، نخست تعداد زیادی از اعضای احزاب دموکرات و جمهوریخواه در سال ۲۰۱۵ قصد کردند که بخت شان را برای رسیدن به قصر سفید بیازمایند. بر اساس گزارش روزنامۀ نیویارک تایمز، فهرست کاندیدان در حزب دموکرات حاوی ۶ نفر و در حزب جمهوریخواه حاوی ۱۷ نفر بود.

با سپری شدن زمان، کاندیدانی که چانس پیروزی خود را کم میدیدند، به تدریج از پیکار انتخاباتی کنار رفتند. در واپسین انکشاف، کریس کریستی و کارلی فیورینا دو کاندید جمهوریخواه مبارزات انتخاباتی شان را توقف دادند.

تا کنون ۱۰ کاندید در حزب جمهوریخواه، و ۴ کاندید در حزب دیموکرات از مبارزات کنار رفته اند
تا کنون ۱۰ کاندید در حزب جمهوریخواه، و ۴ کاندید در حزب دیموکرات از مبارزات کنار رفته اند

تا کنون (پنجشنبه، ۲۲ دلو) تعداد کاندیدان دموکرات در انتخابات درون حزبی شان، به دو نفر کاهش یافته که یکی برنی سندرز و دیگر آن هیلری کلنتن می باشد.

در حزب جمهوریخواه، شمار کاندیدان تا کنون (پنجشنبه، ۲۲ دلو) به هفت نفر میرسد: دونالد ترمپ، تد کروز، مارکو روبیو، جان کیسک، بن کارسن، جب بوش، و جیم گیلمور. احتمال قوی وجود دارد که با دوام انتخابات درون حزبی در ایالت های مختلف امریکا، تعداد دیگری از این کاندیدان نیز از کمپاین انتخاباتی شان انصراف دهند.

احزاب دیموکرات و جمهوریخواه، هر یکی تا کنون چندین بار مناظرات تلویزیونی را میان کاندیدان خود برگزار کرده اند، و پس از آن که نامزدان هر یک از این احزاب مشخص شوند، مناظرات میان این نامزدان نیز برگزار خواهند شد.

معرفی کوتاه کاندیدان باقی مانده:

۱-دموکراتان:

هیلری کلنتن:

هیلری رودام کلنتن، وزیر خارجۀ پیشین، همسر بل کلنتن رئیس جمهور پیشین، و سناتور سابق نیویارک.

برنی سندرز:

برنارد ساندرز (معروف به برنی ساندرز) سناتور از ایالت ویرمانت، عضو سابق مجلس نمایندگان، شاروال سابق بورلگنتون.

۲-جمهوریخواهان:

دونالد ترمپ:

دونالد جان ترمپ سینیور، رئیس سازمان تجارتی ترمپ، سرمایه گذار در صنعت مسکن سازی، میزبان برنامۀ تلویزیونی. سابقۀ کار در پُست سیاسی ندارد.

تد کروز:

رافایل ادوارد کروز (معروف به تد کروز)، سناتور از ایالت تکزاس. قبلاً مدافع قضایی حکومت ایالتی تکزاس.

مارکو روبیو:

مارکو انتونیو روبیو، سناتور از ایالت فلوریدا، قبلاً عضو و سپس رئیس مجلس نمایندگان ایالت فلوریدا.

جان کیسک:

جان ریچارد کیسک، والی ایالت اوهایو، عضو پیشین مجلس نمایندگان کانگرس از ایالت اوهایو، عضو سابق سنای ایالت اوهایو.

بن کارسن:

بنجامین سولومون کارسن سینیور (معروف به بن کارسن) سابقۀ جراحی اعصاب (طبیب متقاعد). سابقۀ کار در پُست سیاسی ندارد.

جب بوش:

جان ایلین بوش (معروف به جب بوش) والی سابق ایالت فلوریدا، پسر جورج بوش و برادر جورج دبلیو بوش رؤسای جمهور سابق ایالات متحده، وزیر سابق تجارت ایالت فلوریدا.

جیم گیلمور:

جیمز ستوارت گیلمور (معروف به جیم گیلمور) رئیس سابق کمیتۀ ملی حزب جمهوریخواه، والی پیشین ایالت ویرجینیا، څارنوال سابق ایالت ویرجینیا.

XS
SM
MD
LG