لینک های دسترسی

Breaking News

سیاست بایدن در قبال مناقشۀ اسراییل-فلسطین چیست؟


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده شمار زیاد پالیسی‌های وضع شده از سوی حکومت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده را لغو کرده یا هم بازبینی می‌کند.

در این میان، فلسطینیان امیدوار اند تا آقای بایدن سیاست واشنگتن را در قبال شرق میانه که در حکومت پیشین ایالات متحده به رهبری دونالد ترمپ به سمت اسراییل معطوف بود، تغییر دهد و شماری از اسراییلی‌ها نیز از چرخش احتمالی سیاست بایدن در قبال مناقشۀ اسراییل-فلسطین نگران اند.

خالد ابو توامح، خبرنگار فلسطینی به از سرگیری روند صلح فلسطین-اسراییل به عنوان مهمترین اولویت برای فلسطینیان تاکید دارد. او گفت: "فلسطینیان از حکومت بایدن خواستار احیای راه حل ایجاد دو کشور مستقل است، راه حلی که به باور فلسطینیان در دوران ریاست جمهوری ترمپ نابود شد."

با اینحال، انتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید ایالات متحده گفته است که تعهد به امنیت اسراییل، برای حکومت جو بایدن یک امر مقدس است، اما تاکید کرد که بهترین راه برای حل مناقشۀ اسراییل-فلسطین راه حل ایجاد دو کشور مستقل است.

آقای بلینکن روز چهارشنبه ۲۸ جنوری (نهم دلو) گفت که ایالات متحده از "توافقات ابراهیم بسیار زیاد حمایت" می‌کند. او گفت: "فکر می‌کنیم که عادی شدن روابط اسراییل با همسایگانش و دیگر کشورها در منطقه انکشاف بسیار مثبت است."

حکومت اسراییل به رهبری بنیامین نتنیاهو روابط نزدیک با حکومت دونالد ترمپ داشت، اما سلای میریدور، سفیر پیشین اسراییل در ایالات متحده می‌گوید که اکنون حکومت آقای نتنیاهو برای کسب حمایت واشنگتن، باید تلاش بیشتر کند.

آقای میریدور گفت: "نباید مهمترین سرمایۀ مان را در امریکا که حمایت هر دو حزب از اسراییل بود، به خطر می‌انداختیم. این کار به ما آسیب رساند. از دست دادن حمایت هر دو حزب، بزرگترین اقدام منفی در جریان ریاست جمهوری ترمپ برای اسراییل بود."

شماری از کارشناسان اسراییلی به این باور اند که رسیدگی به موضوع شرق میانه، ممکن در صدر اولویت‌های کاری حکومت جو بایدن نباشد و حتا پس از رسیدگی به مسایل حاد داخلی، رییس جمهور بایدن شاید تمرکز بیشتر روی موضوع ایران کند، تا اینکه به معضل اسراییل-فلسطین بپرازد.

اسراییل با توافقنامه هسته‌ای که ایران در سال ۲۰۱۵ آن را با قدرت‌های جهان امضا کرد، به شدت مخالف بوده و آن را "مسیر قانونی دستیابی ایران به تسلیحات اتمی" توصیف کرده است.

اموتز اسا ال، کارشناس در انستیتیوت هارتمن اسراییل می‌گوید که پرداختن به موضوع ایران، در اولویت‌های سیاست خارجی حکومت بایدن قرار دارد چون به گفته این کارشناس، نه تنها تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی، بلکه مداخله این کشور در شرق میانه نیز اهمیت ایران را برای سیاست خارجی ایالات متحده افزایش داده است.

شماری از مقام‌ها و کارشناسان اسراییلی اذعان می کنند که جو بایدن از دیر زمانی یکی از حامیان اسراییل بوده است، اما از ایجاد یک کشور مستقل برای فلسطینیان نیز حمایت می کند و شاید بر اسراییل فشار وارد کند تا به میز مذاکره با فلسطینیان برگردد.

XS
SM
MD
LG